Rodinné foto vaší firmy aneb o roli účetnictví a účetních závěrek
Tomáš Nekvapil, 18.4.2016Vzpomínáte si na staré školní fotografie? Nebo fotky ze svateb a nejrůznějších rodinných událostí? To nejzajímavější přijde, pokud za sebou seřadíte snímky tak, jak byly pořízeny v jednotlivých letech. Mladí zestárli a staří… no, prostě neomládli.
Ale o to nejde. Vnímáte změnu a současně vidíte, kdo je právě v jaké kondici. Tetička z druhého kolene, která trpěla od nepaměti silnou nadváhou, snad konečně zhubla. A její syn ji už přerůstá. Příbuzní ze Slovenska, pokaždé v dolní řadě. Jsou evidentně spokojení, daří se jim stále lépe… Jenom ten Vlado - vypadá, jako že ho vášeň pro destiláty stále neopustila (a kdo by v to věřil…).
Tak tohle přesně je role účetních výkazů. Nedokáží nahlédnout dovnitř firemních procesů, stejně jako z fotografie neodhalíte, co komu právě běží hlavou. Ale přesto řeknou mnohé, zvlášť když se zaměříte na změny mezi jednotlivými obdobími. Účetní závěrka je tím hlavním vnímaným výstupem z účetní evidence. Pro ty, sledující vaši firmu z povzdáli, také prakticky jediným, který mohou efektivně využít (porozumět tomu, co se děje uvnitř, si od nezasvěceného žádá příliš mnoho času). Pro manažery, kteří firmu řídí, a prakticky každý den ji mají na očích, by však neměla znamenat víc, než snímek z rodinné oslavy. Tak jako vaše plnoštíhlá teta z něj nebude usuzovat na úspěch diety, ale raději si každé ráno stoupne na váhu, ani oni by neměli podceňovat objektivní a soustavné měření relevantních parametrů. I k tomu jim účetnictví poslouží: je hlavním zdrojem průběžných informací o nákladech, výnosech, budoucím užitku zadržovaném v majetkových položkách a také o kapitálových pramenech, kterými jsou financovány. Tato data jsou přesně popsaná a kontrolovaná, s jasnou odpovědností za formu i obsah. Přestože jsou k dispozici každý den, pro dnešní „zrychlenou“ dobu často přicházejí pozdě: třeba souhrnný údaj o nákladech na nějakou činnost nebo útvar nedostanete dříve, než se do evidence dostanou všechny faktury, které vám externí dodavatelé nejprve musí doručit. Možná se podaří zrychlit zasílání dokladů v případě jednoho nebo dvou partnerů, ale teprve když dorazí zúčtování od toho posledního, můžete počítat celkový součet. Na tom bohužel nic nezmění, ani pokud jste právě investovali do nového software, jehož poskytovatel vás ujišťuje, že „teď to konečně bude on-line“.
Tak jako tak, víc než dříve teď musíme hledat další zdroje informací a také to děláme (denní měření utilizace, údaje o počtech kliknutí na vaši webovou stránku a mnoho dalších). Účetnictví však přežívá a přežije v roli zdroje ústředního a pro hospodářskou agendu nejdůležitějšího. Účetní závěrky a výkazy pak nesmíme podcenit ani z jiné příčiny: definují určitý dress code, ke všemu s nepříjemnou dlouhodobou pamětí, zaměřenou na ty, kteří jej někdy porušili. V tom se od skupinových fotografií vlastně neliší – chudák Vlado, ani nový oblek mu nepomohl při přijímacím pohovoru, když našel HR manažer někde na Facebooku nasdílené fotografie z jeho padesátin...
(Úryvek z publikace "Rychlokurz podnikových financí pro manažery a jednatele firem" - vyjde v dubnu 2016. Objednávejte u vydavatele na info@crystalline.cz.)