článek

To je fantastické! Pro dashboarding a reporting je zde obrovský trh!

Situace s dashboardingem a vizualizací dat na českém trhu mi připomíná příběh dvou prodavačů bot.

Kdysi jedna obuvnická firma vyslala dva obchodníky do Afriky, aby zjistili tržní potenciál jejich výrobků. Jeden obchodník byl poslán na východní pobřeží Afriky, zatímco druhý obchodník byl poslán na západní pobřeží Afriky. Oba prodejci provedli základní průzkum cílového trhu a zavolali zpět do kanceláře. Prodejce vyslaný na východní pobřeží Afriky hlásil: „Nikdo tady nenosí boty, tady pro nás není žádný trh!“. Druhý prodavač poslal zprávu: „Tady nikdo nenosí boty, je tu pro nás obrovský trh, rychle pošlete zásoby!“.

Plně sdílím optimismus druhého prodejce. A i když zde stále chodíme naboso, jsem si jistá, že dovednosti a potřebné nástroje pro dashboarding budou napříč českými firmami během chvilky implementovány.

Můj optimismus není založen na intuici, ale na pevných datech z našeho výzkumu.

Kde to stojíme?

Nejprve objasním, proč si myslím, že stále nenosíme boty. Není to ode mě urážlivé? Mluvíme o poměrně vyspělém trhu, kde si podniky uvědomují potenciál dat, aktivně vyvíjejí datové sklady a zavádějí systémy data governance.

Nicméně když se podíváme na dashboarding a data-driven rozhodování, které je jednoznačně až posledním krokem v celém procesu, uvidíme, že v Česku se tam dostalo jen málo firem.

Primárními nástroji pro vizualizaci dat jsou stále především Excel a Power Point (76 % respondentů je stále používá). Takto nemůžeme očekávat, že naše dashboardy budou bezchybné, interaktivní a v reálném čase.

Za druhé, většina dashboardů (79 %) se stále připravuje centrálně (na úrovni společnosti nebo oddělení), zatímco pouze self-service analytika umožňuje přizpůsobit dashboardy individuálním potřebám.

A co je nejdůležitější, naše dashboardy jsou většinou retrospektivní (70 %), tj. zaměřují se pouze na to, co se stalo (40 %) a někdy na to, proč se to stalo (30 %). Tím se dostáváme na nižší úrovně deskriptivní a diagnostické analytiky, zatímco k prediktivní a preskriptivní analytice se dostane zatím pouze menšina.

Sečteno a podtrženo, naše dashboardy mohou sloužit jako vynikající informativní přehledy, ale ve skutečnosti nám nepomáhají při rozhodování a řízení podniků.

Kde se bere můj optimismus?

České firmy chápou hodnotu dat a chovají se k nim jako k hodnotnému aktivu (63 %), datová infrastruktura se aktivně buduje: 83 % respondentů má platformu pro zpracování dat a 63 % datové sklady.

Kromě toho je míra implementace nástrojů Business Intelligence pozoruhodná. I když převládá Excel a Power Point, až 62 % respondentů implementovalo moderní vizualizační platformy, jako je Power BI, Tableau nebo QlikView.

Stejně jako vlastnictví fotoaparátu Nikon z vás neudělá fotografa, tak vlastnictví licence BI nástroje z vás neudělá návrháře dashboardů. Čímž se dostáváme k další kapitole, kde probereme potřebné dovednosti.

Co ještě potřebujeme?

Dovednosti, dovednosti a ještě jednou dovednosti. 76,5 % respondentů uvedlo nedostatek dovedností jako hlavní překážku implementace BI nástrojů.

Jaké dovednosti potřebujeme?

Jistě, dovednosti používání BI nástrojů. Nemůžete ovládat fotoaparát, pokud nevíte, jak nastavit clonu, ISO a rychlost závěrky. Bez zvládnutí datových modelů, jazyka DAX a základních vizuálů nelze nástroje BI používat.

Analytické schopnosti. I když základní analytické dovednosti má 37 % finančních a controllingových týmů, nestačí to. Potřebujeme rozšířit a prohloubit analytické znalosti, abychom zajistili posun od deskriptivní k prediktivní a preskriptivní analytice.

Datastorytelling a design dashboardů. Schopnost srozumitelně sdílet datové insighty je pro obchodní rozhodování k nezaplacení. Na základě výzkumu nám chybí znalosti o tom, jak používat barvy (60 % respondentů), unifikaci a standardizaci (77 %) a další principy vizualizace (65,7 %) v našich dashboardech.

Na závěr

Vypadá to, že na rozdíl od afrických domorodců nám nemusí posílat inventář. Boty jsou tu k nošení a moderní nástroje jsou tu k použití. Potřebujeme dovednosti a praxi a často i změnu mindsetu.

Moderní boty nám umožňují dojít mnohem dál, než by nás napadlo chodit naboso, ale než to uděláme, musíme si je vyzkoušet a naučit se je nosit.

Přeji vám šťastnou cestu v nových botách.

 

 

Olga Rudáková

Olga je finanční odbornice, školitelka datových dovedností a vizuální vypravěčka. Zajímá se o datové insighty a vizualizaci dat. Více než deset let své korporátní kariéry v PWC, Tescu a Marsu pomáhala podnikům směrem k data-driven rozhodování prostřednictvím finanční analýzy. Na svých workshopech Olga kombinuje své zkušenosti z podnikových financí a big data startupu s principy storytellingu a prvky kognitivní psychologie, aby vám poskytla recept na nejlepší business dashboard!

 

Další zprávy z této kategorie