článek

Technologie jako postrach i pomocník finančního reportingu

Příjem účetních dokladů do firemního oběhu je jedním z nejdůležitějších a zároveň nejvíc opomíjených procesů účetní agendy. Nejde jen o to, že digitalizací oběhu dokumentů firma šetří v průměru 30 % času a nákladů (mzdy, archivace atd.) účetních oddělení měsíčně. Nebo že v mnoha firmách je ještě stále z 80 % práce účetního agenda, která nemá s prací účetního nic společného. Naši západní sousedé ji označují starým známým „bookkeeping“ neboli jako neodbornou práci spojenou s účetní administrativou. Tuto část agendy lze dnes jednoduše vyřešit s pomocí specializovaných softwarů. Jednoznačným trendem jsou třeba cloudové aplikace.

                         

 

Kvalitní a rychlý vstup účetních dokladů v rámci podnikového softwaru je totiž základem pro relevantní čísla k včasnému a pravidelného reportingu. Ten je dnes víc než jindy ukazatelem finanční bonity firmy, prostředkem pro efektivní optimalizaci firemních procesů, ale především nástrojem pro dělání důležitých rozhodnutí. Rozhodnutí, která v postcovidové éře zásadně ovlivňují směr a existenci firmy.

Na říjnové konferenci CAFIN – České asociace pro finanční řízení pod názvem IT pro finance tyto myšlenky zazněly několikrát nejen ze strany lídrů velkých korporací, jako je Microsoft, ale i v našich networkingových diskuzích.

Před pandemií byla automatizace procesů často především sloganem Průmyslu 4.0. a zdálo se, že konzervativních činností, jako jsou ty naše, se zásadně nedotkne. V posledních dvou letech se s technologiemi roztrhl pytel. Ze dne na den a bez ohledu na preference se ale bezpapírový svět stal široce akceptovaným způsobem reality a objevil se zde obrovský prostor pro zlaté technologické ručičky.

Důraz na automatizaci i čtení digitálních kanálů se tak brzy přetavil do úspěchů světového formátu českých startupů jako Rossum nebo Productboard. Rossumáci získali před pár dny pro svou misi vnést AI do všudypřítomné administrativy více než dvoumiliardovou podporu od známého amerického fondu General Catalyst. Mimochodem, jejich umělá inteligence je integrální součástí i naší technologie už několik let.

Jsem rád, že i dle většiny našich klientů, pocházejících napříč sektory a velikostmi, se jejich finanční procesy interně rozdělují „před a po“.

Třeba Petru Horkému, zakladateli skupiny sociálních podniků MYJOMI, který zaměstnává přes 400 lidí, se automatizací „nejen zpřehlednil tok finančních dokladů mezi podniky, ale především zvětšil přehled a zbavil se administrativního břemene“. Díky online archivu jsou schopni rychlé a efektivní reakce vůči finančním úřadům a jiným autoritám, i pokud se jedná o starší účetní doklady nebo nedořešené záležitosti s dodavateli. Podobné přínosy oceňují i další zákazníci a vrcholoví manažeři jako Jan Krtička ze vzdělávací skupiny SCIO nebo Stanislav Lopata z mezinárodní geotechnické skupiny Soletanche.

geotechnické skupiny Soletanche. K našemu překvapení bývá pro klienty smysluplná i částečná digitalizace oběhu dokladů (automatický příjem, online schvalování a archivace). Ve společnosti, která spravuje majetek městské části Prahy 11, využívají wflow výhradně pro oběh, schvalování a archivaci faktur. „… fyzickou práci s fakturami plně nahradilo řešení, které je digitalizuje už na vstupu. Poskytlo nám velkou míru kontroly a ušetřeného času nad zpracováním stovek dokumentů měsíčně. Naši lidé se tak můžou věnovat jiné, smysluplnější práci. K papírovým fakturám se již s radostí nevrátíme.“ (Lukáš Čechmánek, vedoucí DMC Jihoměstské majetkové, a. s.)

Mohlo by se tak zdát, že digitalizace účetních procesů je vyřešena. Dle výsledků průzkumu, který jsme letos na podzim zrealizovali mezi 118 českými firmami napříč sektory, přes 70 % respondentů (především v sektoru služeb a výroby, kteří procesy zatím nedigitalizují) uvedlo e-mail jako nejčastější formu předávání dokladů. Po e-mailu následují různá online úložiště a z 25 % papírová podoba přenosu dokladů.

Zajímavostí je, že na otázku, proč zatím účetní procesy nedigitalizují, téměř 30 % respondentů uvedlo strach. Neboli obavy z následků implementace nové technologie, nedostatku know-how nebo neúspěchu, který by v případě selhání implementované technologie šel za lídrem.

Naším úkolem jakožto technologických vendorů a partnerů proto nemůže být technologie jen úspěšně vyvíjet a prodávat. Naše služby musí jít mnohem dál. Stává se pro nás zásadním učit zákazníka s technologií pracovat a využívat její funkčnosti na maximum. Když se zamyslím, jak to funguje u nás, stále je co dohánět. Ve wflow neustále posilujeme zákaznický i technický support, bavíme se interaktivně online i offline se zákazníky, děláme průzkumy, edukační webináře. Ale je třeba jít ještě dál. Pokud totiž bude nová technologie postrachem, jen s velkým úsilím bude ve financích dosahovat výsledky, které jsou požadované od mateřských společností nebo být výhodou před konkurencí.

 

 

Robert Soudný

Robert je spoluzakladatel a CEO technologického startupu wflow.com, jehož misí je digitální transformace účetních procesů ve firmách a organizacích bez ohledu na jejich sektor či velikost. Se svým týmem poskytuje špičkové cloudové řešení již více než 1 000 zákazníkům z řad malých i velkých firem v České republice, Slovensku, Maďarsku nebo v Norsku. Dlouholeté zkušenosti z účetních a manažerských pozic také pravidelně předává jako autor odborných článků a řečník na konferencích.

Další zprávy z této kategorie