článek

Spokojený tým

Ať už jste součástí pevného týmu, projektového týmu nebo úplně samostatná jednotka, vždy se objeví situace, kdy musíte komunikovat s ostatními. A nezáleží na tom, jestli z pozice manažera, experta, interního nebo externího zaměstnance. Vždy jste nějak propojeni s ostatními a toto spolubytí dává občas dost zabrat. Jak si spolupráci zpříjemnit? Celkem snadno!

JAK PRACUJETE VE SVÉM TÝMU S PROBLÉMY?
Představte si, že máte meeting, kde už po x-té řešíte nějaký problém. Je to stále dokola to samé. Jste unaveni už z pouhé myšlenky, že se k tématu budete vracet. Nejen, že je to není příjemné, ale také to nikam nevede. Je to i vaše zkušenost?

TRADIČNÍ PŘÍSTUP K PROBLÉMŮM
Velkým nešvarem současnosti se totiž stala myšlenka, že je třeba víc komunikovat. A co hůř, že neustálé mluvení o problému problém vyřeší. Nevyřeší. Mluvení nikdy nic nevyřeší. Skutečné řešení spočívá v tom začít něco dělat. A pokud možno jinak než dosud.
Tomu předchází zásadní myšlenkový obrat. A ten může zpočátku trochu bolet… protože: na co jsme zvyklí…? Pojmenovat problém. Ano. Tak ho máme. Ale co ho způsobilo, neřkuli kdo ho způsobil? Následuje vysvětlování, obhajování, až potřeba obrany. A to už se všem špatně dýchá, atmosféra je tak hustá, že by se dala krájet. Žádné skutečné nápady na řešení ani změna, kterou bychom tolik potřebovali, nepřicházejí. Zato další hledání viníka, proč jsme to už nevyřešili. A tak stále dokola…

LEPŠÍ PŘÍSTUP KE SKUTEČNÉMU ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ
Všimli jste si, že v každém problému je vždy schované nějaké přání, cíl, touha? Asi ano. Výborně, stačí už tedy jen převést myšlenku do praxe. Tedy, spíš než přemýšlet nad problémy se soustředit na to, jak by věci měly lépe fungovat. Protože problémy přitahují analýzu a hledání viníků, cíle chtějí, abyste jich dosáhli. Nebo ne?
Proměňte problémy v cíle! Všichni se zapojí do debaty, jak chtějí, aby věci vypadaly. Přitom se díváme dopředu, společně.
Pracujte se všemi nápady! Chvalte se a oceňujte. Chtějte cíle co nejvíce vytunit, ať jsou přitažlivé.
Domluvte se na realizovatelnosti a konkrétnosti cílů! Pak všichni lépe uvěří, že je možné jich dosáhnout.
Všímejte si pokroků, které se dějí během procesu! Komentujte, jak skvělá práce se právě daří, povzbuzujte se do další.
Pokud začnete o problémech přemýšlet jinak a pracovat s nimi jinak, atmosféra v týmu se dramaticky zlepší. Využijte první příležitosti, kdy budete pohromadě a posilte tak svoji pospolitost a spolupráci.

JAK SE MÁTE V TÝMU RÁDI?

ČTYŘI ZLATÉ PILÍŘE SPOKOJENÉHO TÝMU
Věřte, že není třeba dělat mnoho, abyste byli jako parta v pohodě a pracovalo se vám spolu dobře. Stačí vlastně dodržovat pár zásad komunikace a chování, které dobře znáte a máte je rádi. Protože pokud se vám jich dostává od druhých, líbí se vám to.

RESPEKT A OCENĚNÍ
Jak se vám daří navzájem se oceňovat? Nebo vyjadřovat respekt? Ono to není pouhé „dobrá práce“, na což je už většina z nás spíše alergická. Je to především pozitivní zpětná vazba. Té tedy není nikdy dost. A existuje mnoho způsobů, jak dát druhému najevo, že si ho nebo jeho práce vážíme.
Zajímejte se o jeho práci! Je to tak snadné, když chcete! Když opravdu chcete. Tedy na větičku „Jak se máš?“ prosím raději zapomeňte.
Nechte si od něj poradit! Jistě existuje alespoň jedna oblast, ve které to jde.
Poproste o pomoc! Ne, není to znak hanby nebo vaší vlastní neschopnosti. Je to zralý projev úcty a pokory k vám samým i k druhému.
Řekněte mu, jak užitečná spolupráce s ním pro vás je! Protože ona je, i přes například občasné drobné neshody.

HUMOR
I nudná práce může být příjemná, když je na pracovišti veselo!
Existují nesčetné studie, které jasně dokazují, že když se lidé dokáží společně zasmát nebo prožít něco radostného, pracuje se jim líp. A co víc, humor prokazatelně zlepšuje schopnost řešit problémy. V jedné studii měli účastníci ze dvou skupin vyřešit tentýž složitý problém. V jedné skupině dostali před tím instruktážní video, jak takovou úlohu řešit, ve druhé skupině se účastníci dívali na vtipné scénky ze známých filmů. Opakovaně se prokázalo, že ti, co se na sebe ladili a smáli se spolu během zábavného sestřihu, vyřešili problém výrazně dříve a lépe.

SDÍLENÍ ÚSPĚCHU
Sdílení je mocná věc. Když se nám něco podaří, obvykle jen utrousíme druhému do telefonu něco ve smyslu: „Tak to mám hotový, no… stálo mě to fakt hodně času“. Tečka. Jak potom můžeme opravdu dosyta prožít tu radost? A co víc. Co když je součástí toho úspěchu i někdo další? A třeba dost významně? Dáme s ním řeč? Najdeme si chvilku na to, abychom se spolu zastavili a pořádně to oslavili? Ano, oslavili! Oslavy by měly být nedílnou součástí našich životů. Nejen narozky, maturity, promoce… Ale právě ty každodenní dílčí úspěchy. „Získal jsem nového velkého klienta“, „mám novou práci“, „dokázal jsem odejít z práce“, „získal jsem skvělého kolegu“.
Doporučuju slavit vše, co jde. Setkat se přitom s každým, kdo je věci nějak blízko. Oslavenec pronese, co se slaví, ocení přínosy druhých a všichni spolu pak stráví kus pěkného času. Možné je také, když o zásluhách promluví někdo jiný. Můžete u toho konzumovat, co máte rádi. Ale varuji vás! Oslava není porada! Oslava je oslava.

SOUNÁLEŽITOST
Ne, není to přehnané slovo. V pracovní praxi jde o soudržnost a vzájemnost. Začíná to třeba zdravením. Kdybych dostala korunu vždy, když si mi ve firmě někdo postěžuje na to, že se tam nezdraví, vážně bych konkurovala světovým miliardářům. Žijeme ve 21. století, umíme létat do vesmíru, transplantovat orgány, ale usmát se a pozdravit se zdá být problematické. Stejně jako někoho skutečně vyslechnout či nabídnout pomoc. Otázka „Tak co ta tvoje alergie?“, tak to není ona, přátelé! Zvlášť když po odpovědi následuje „Tak proč sem s tou rýmou chodíš?“. Schválně, vyberte svých nejbližších 5 spolupracovníků. Co o nich víte? Co o nich opravdu víte?
Naslouchejte druhým a mějte také svůj hlas.
A pamatujte.
Vždy je snazší přijmout radu než kritiku.
Je snazší přijmout návrh než radu.
Je snazší přijmout přání než návrh.

Hodně štěstí ve spokojeném týmu.


Mgr. Eva Marková
Eva vystudovala Filozofickou Fakultu Univerzity Karlovy a celý svůj profesní život se věnuje vzdělávání dospělých, jako lektor, kouč, mediátor a psychoterapeut. Její doménou je psychologie komunikace. Pomáhá týmům i jednotlivcům napříč všemi profesemi k pozitivním změnám v životě. Mezi její klienty patří mezinárodní společnosti, státní organizace nebo neziskový sektor. Aktuálně nejvíc žije projektem Lepší vztahy.

Další zprávy z této kategorie