článek

Netlachej o strategii, generuj zisk!

Na přelomu roku si Vám na tomto místě dovolujeme přinést následující fejeton.

Před koncem roku u nás bývá vždycky honička. Prosincový board schvaluje strategii, proto si minimálně v září musíme uvědomit, že nějakou máme. Je to sice čtyřletka, ale má tu výhodu, že se dá každoročně aktualizovat podle toho, jak nám dopadne rok. No, co si budeme povídat, trošku nám ta operativa s tou strategií cvičí.

S finančními čísly jsme nikdy neměli problém. Tedy s jejich plánováním. Je vlastně jedno, co naplánujeme. Aby to nějak slušně vycházelo a my měli motivaci, plán tržeb nám na konci stejně vždycky navýšili a náklady zkatovali. (počítám, že české „kat“ asi bude z anglického „cut“). Slušný zisk byl na světě, alespoň na papíře. Pravidla této hry ale už známe, tak ji umíme uhrát docela slušně, i s nějakým polštářkem. Abychom se moc necukali a nedělali si, co chceme, předepsali nám kolegové z centrály dalších dvacet závazných parametrů, takzvaných skupinových benchmarků, za jejichž neplnění jdou prémie našemu managementu dolů. Já jsem přišel na to, že nejlépe lze ovlivnit zejména parametr „počet stížností zaměstnanců“. O další tabulce, která se nám každý rok rozrůstá, tentokrát s patnácti doporučenými ukazateli Vám tady vyprávět nebudu. Stejně se používá jenom u čtvrtletních hodnocení, když nás chtějí na divizi za něco vytahat za uši.

Horší je to s takzvanými strategickými projekty. Ty do strategie přidal nějaký chytrák z centrály před třemi lety. Podle koncernové směrnice to mají být „iniciativy vedoucí k naplnění strategických ambicí reflektující aktuální stav organizace“. No, na to konto chtěl říďa každý rok dělat swotku, abychom si zmapovali, cože ta naše organizace potřebuje. První rok to byl super brejnstorming se všemi vedoucími, tam měli všichni radost, jak to máme všechno dobře popsané. Problém ale byl, že se nám toho do roka nepodařilo nic moc zlepšit. Říďa nevěděl, co řekne všem těm vedoucím, tak jsme brejnstorming od té doby raději už neopakovali. Říďa s mým šéfem Opatrným a kolegou z obchodu Nebeským tu jejich tabulku projektů teď vyplňují radši sami. Jen prý mají trochu problém s tím, že je napadají furt stejné věci.

Ono vymyslet něco objevného, není jednoduchý úkol! Minulý rok tam prý šéfové znovu dali expanzi do Polska, vyškrtli jim to, prý nejsou zdroje. Odchází nám vývojáři, chtěli s tím něco udělat, třeba jim přidat, nejde to. Na centrále nechápou, proč máme ve vývoji problém. A navíc bychom se dle nich nevešli do skupinového benchmarku. Máme radši hledat úspory, prý tam máme pořád rezervy. Údajně ve výrobě se dá zvýšit produktivita dělníků a obslužných THP, že si máme vzít příklad od Španělů. Tak se říďa ptal, proč po nás chtějí strategické projekty k naplnění strategie, když nám je stejně neschválí? Prý je nemáme promyšlené, podložené čísly a jen kolem nich tlacháme! Říkají, že je neumíme prodat ani uvnitř firmy, natož jim v centrále. Ze strategie mám proto nejraději její část s firemními hodnotami a etickým kodexem. Tu alespoň nemusím každý rok přepisovat!

Další zprávy z této kategorie