článek

Marketéři a stratégové, kde vidíte budoucnost vy?

V uplynulých dnech jsem měla možnost strávit několik hodin ve společnosti Lenky Mynářové jako účastník semináře Marketingový controlling společnosti Controller Institut.  Musím říct, že na mě velmi zapůsobila jednak paní Mynářová sama o sobě (je to bezesporu velmi zajímavá a energická žena s bohatými „světovými“ zkušenostmi nejen v oboru marketingu), ale zejména její vize budoucnosti českého trhu.

Co budou dělat vaše děti?

Seminář začala otázkou „Víte, co budou dělat Vaše děti?“ a hned jsme dostali doporučení: „Budoucnost je v oborech jako jsou mechatronika, nanotechnologie, biotechnologie a informační technologie, a taky bude velmi dobré umět jazyk, kterým se dorozumí v jihovýchodní Asii“. Brzy nám bylo jasné proč.

 

Proč to v ČR nešlo?

Lenka Mynářová měla to štěstí, že se na ní jako na zkušenou marketérku obrátila paní prof. Márová z VUT s informací, že je schopná vyrobit polymer z použitého fritovacího oleje a požádala ji a firmu NAFIGATE Corporation a. s. o pomoc a podporu při uvedení tohoto zcela nového výrobního postupu na trh. Zatímco v České republice se technologie, která dostala jméno Hydal, setkala s minimálním zájmem a skončila ve škatulce „nemá budoucnost“, v Číně tomu bylo právě naopak. NAFIGATE Corporation a.s. a Lenka Mynářová tedy již 3 roky připravují svůj projekt v Číně a dokonce za něj získali jako první technologie v historii ČR vysoce prestižní Frost and Sullivan Innovation Award.

 

Kde je budoucnost?

Lektorka na semináři otevřela zajímavou otázku: „Je možné donekonečna ořezávat náklady, fúzovat, akvírovat a těmito cestami si zajišťovat konkurenceschopnost?“. To asi opravdu donekonečna možné není. Všechna tato opatření s sebou zpravidla nesou úspory lidských zdrojů, tedy propouštění zaměstnanců. Ekonomika se ale přece již odlepila od dna, a tak by logicky měla stoupat i poptávka. To se velmi pravděpodobně stane (již nastává), nicméně nesmíme zapomenout na to, že lidskou sílu postupně nahrazuje stále narůstající automatizace. Je namístě si položit otázku: „jaká bude budoucnost?“

 

Experti z celého světa – stejně jako Lenka Mynářová -  budoucnost vidí v úplně nových modelech podnikání a nazývá je „průlomovými modely“. Jakým směrem tedy navrhuje jít v současném byznysu s vidinou slibné budoucnosti?

 

Na výběr je mnoho variant nových business modelů – reálně jich existují desítky. Můžeme si říci alespoň o některých z mnoha.

 

Virtuální realita a sociální sítě jako část businessu

Určitě nic nezkazíte, vrhnete-li se do virtuální reality, na zážitky a hry. Upřímně, kdo z nás si umí již nyní či v budoucnu představit své dítě bez telefonu či tabletu v ruce, nebo alespoň po ruce? Oni na těch sítích prostě jsou a budou téměř nepřetržitě. A tak není nic „jednoduššího“ než vedle již zmíněné virtuální reality a her, využít sociální sítě jako platformu pro svůj byznys. Touto cestou se například LEGU podařil geniální tah při hledání inspirace pro své další výrobky. Spolu s akcí „Dejte nám své nápady a my vám garantujeme, že se jimi budeme zabývat“ se značka LEGO šířila sociálními sítěmi jako lavina a zároveň si udělala dobrou představu o tom, co si žádá její zákazník.

 

Co-creation, otevřené inovace, „cirkulární“ byznys

Dalšími průlomovými projekty mohou být ty, které budou stavět na sdílení výzkumu a vývoje (tzv. co-creation) nebo projekty využívající tzv. otevřené inovace. Zde může být dobrým příkladem NASA. Vzhledem k tomu, že otevřeně začala diskutovat problémy, které se jí nedařilo vyřešit, našla řešení u „nadšenců“ ve světě a celosvětový pokrok je zase dále o krok. Dobrým marketingovým tahem je také „cirkulární“ byznys, kdy si na sebe zákazníka navážete příslibem například aktualizací softwaru po nějaké období.

 

Klíčové způsobilosti, recyklace a green economy

Další úspěšnou strategií může být zaměření se na nějakou klíčovou způsobilost – být jedinečný (např. Porche design). Svou budoucnost samozřejmě má i recyklace a green economy. Ale to už by dnes snad nikoho nemělo překvapit.

 

Tak to jsou zajímavé myšlenky Lenky Mynářové, které zazněly na semináři Marketingový controlling a které jsem si nechtěla nechat jen pro sebe.

Přeji Vám šťastnou ruku při výběru a realizaci vašeho průlomového projektu.

Další zprávy z této kategorie