Kaizen - proces nepřetržitého zlepšování
28.7.2022Kaizen je japonský výraz pro kontinuální zlepšení výkonnosti podniku ve všech směrech a na všech úrovních.
Slovo „kaizen“ je složeno ze dvou znaků kanji: „kai“ = měnit a „zen“ = dobrá kvalita.
Tento přístup podporuje motivaci pracovníků a jejich identifikaci s pracovními činnostmi tím, že jim nabízí možnost podílet se na utváření procesů. Pracovníci pravidelně analyzují zavedené pracovní procesy
a vypracovávají možnosti zlepšení pro zjištěná slabá místa. Realizaci návrhů provádějí zpravidla opět sami pracovníci.
Kaizen – Continuous Improvement
Kaizen is a Japanese term for continuous improvement in all aspects of a company’s performance,
at every level.
The word “kaizen” is made up from two kanji-signs: “kai” = to change and “zen” = goodness.
This approach acknowledges the importance of people, since it promotes the motivation of the employees and their identification with the tasks they are performing. It brings them the opportunity to participate in the development of processes. The employees analyse the work processes already in place and work out possible improvements where weaknesses have been exposed. The proposed solutions are mostly implemented again by the employees themselves.