Dnes odpovídá...
Zavádění BI ve VZP
Karel Hübl, GEM System, a.s., 27.10.2014O technickém řešení BI pro Všeobecnou zdravotní pojišťovnu jsme si povídali s Karlem Hüblem ze společnosti GEM System, která implementaci realizovala. Nepřímo tak navazujeme na rozhovor zveřejněný zde 18.6.2014 s paní Markétou Slavíkovou, která je pověřena řízením Ekonomického úseku ve VZP a popsala nám svůj pohled na zavedení nového IS ve VZP z pohledu uživatele.
Můžete nám na úvod stručně představit základní charakteristiku technického řešení navrženého pro VZP?
Řešení je postaveno kompletně na technologiích společnosti Oracle a dlouholetých zkušenostech konzultantů společností GEM System a HP s implementací Business Intelligence řešení. Management využívá připravené reporty, analytici mají k dispozici nástroje pro detailní analýzu dat a vytváření sdíleného obsahu. Vysoký důraz je kladen na přehlednou navigaci a intuitivní ovládání systému. Samozřejmostí je atraktivní grafická vizualizace informací a integrace geografických informací do mapového podkladu.
Datové zdroje tvoří v současné době cca 20 informačních systémů společnosti VZP. Datový sklad obsahuje necelých 10 TB dat.
V rámci projektu byly využity přístupy deklarativní MDA (model driven architecture) a CI (Continuos Integration). Použití obou přístupů ve vzájemném souladu vytváří synergický efekt, který se projevuje ve výrazném zvýšení produktivity vývojového týmu a zajištění vysoké kvality řešení.
Jaké další licence třetích stran jsou zapotřebí k provozování tohoto řešení?
Pro provozování řešení jsou potřeba následující licence
- Oracle Database – databáze datového skladu
- Oracle Data Integrator – ETL nástroj
- Oracle Business Intelligence EE – BI nástroj
- Sparx System Enterprise Architect – nástroj pro správu datového a MDA modelů
Pro vývoj využíváme rovněž následující Open Source nástroje
- Eclipse – integrované vývojové prostředí
- Hudson – Continuos Integration Server
V čem vidíte – z pohledu zadání projektu - silné stránky použité technologie oproti konkurenčním řešením? Co podle Vás rozhodlo, že se klient rozhodl právě pro tuto technologii?
Technologie společnosti Oracle klient intenzivně používal před zahájením projektu pro implementaci existujících informačních systémů v rámci servisně orientované architektury. Oddělení provozu IT tedy disponovalo dostatečným know how pro podporu nově budovaného řešení. Nově nasazené systémy Oracle Data Integrator a Oracle Business Intelligence tak bylo možné snadno integrovat do stávající infrastruktury. Navíc v obou případech se jedná o vedoucí produkty v oboru. Oracle Data Integrator umožňuje vysoce efektivní vývoj procesů datových integrací. Oracle Business Intelligence Suite poskytuje uživatelům řešení intuitivní uživatelské prostředí pro zabezpečený přístup k informacím a atraktivní prezentaci a vizualizaci dat.
S jakými hlavními riziky jste se museli vypořádat při implementaci?
Projekt budoval BI řešení na zelené louce a projektový plán navazoval na projekty centralizace IS společnosti VZP. Zadání projektu nebylo v určitých aspektech zcela detailní. Velkou výzvou tedy bylo na jedné straně dodržet stanovený projektový plán a nákladový rozpočet a na druhé straně splnit očekávání uživatelů systému.
Tomuto riziku jsme čelili především maximálním přizpůsobením se prostředí zákazníka a důrazem na celkovou efektivitu vývojového procesu. Společný projektový tým byl složen ze zkušených pracovníků. Pomocí vhodných postupů a nástrojů se podařilo eliminovat rutinní činnosti a celkově tak bylo možno pružně reagovat na postupné upřesňování požadavků i během pozdějších fází projektu.
Čím byl tento projekt z Vašeho pohledu jedinečný?
Jedinečnost projektu spočívala zejména v možnosti kompletně navrhnout a realizovat komplexní business intelligence řešení pro největší zdravotní pojišťovnu v České republice. Společnost VZP je jedinečná z hlediska České republiky nejen počtem klientů ( více než 6 milionů občanů, což generuje stovky milionů nově pořizovaných údajů ročně) a objemem spravovaných finančních prostředků. Specifický je rovněž rozsah a detail uchovávaných informací a komplexnost problematiky zdravotnictví a jeho regulace obecně. Věřím, že využíváním BI technologií ve zdravotních pojišťovnách lze výrazně přispět ke kvalitě poskytované zdravotní péče v ČR a efektivnějšímu vynakládání veřejných prostředků na zdravotní péči.
Jakým způsobem jste projekt řídili?
Hlavním řídícím orgánem projektu byl řídící výbor složený ze zástupců dodavatele i zákazníka. Operativní řízení zajišťovali projektový manažeři na straně zákazníka i dodavatele.
Implementace probíhala inkrementálně a byla rozdělena do 3 hlavních etap. V rámci každé etapy byla dodána kompletní funkcionalita pokrývající vybrané obchodní oblasti (např. HR, Controlling, Zdravotní péče …). V průběhu projektu se dařilo průběžně prohlubovat spolupráci a vybudovat kompetenční centrum složené z pracovníků zákazníka, které je zodpovědné za rozvoj řešení a udržení získaného know-how. Školení a základní podpora uživatelů řešení jsou v současné době zajišťovány převážně pracovníky kompetenčního centra.