rozhovor

Dnes odpovídá...
První dáma české e-commerce

Simona Kijonková je česká podnikatelka, majitelka společnosti Zásilkovna. Její síť výdejních míst pro e-shopy patří mezi nejznámější české franšízové projekty. Podporuje řadu oborových startupových projektů a odbornou veřejností je označována za první dámu českého e-commerce.

Co vás inspirovalo k založení právě takové firmy, jakou je Zásilkovna? Přešla jste ze světa IT do logistiky, co bylo impulsem?

V době, kdy jsem měla IT firmu, jsem byla v každodenním kontaktu s e-shopy. Jeden e-shop jsem si naprogramovala i pro sebe, abych na vlastní kůži okusila všechny těžkosti, kterými prochází začínající e-shopaři. Díky vlastnímu e-shopu i díky zkušenostem svých ostatních klientů jsem postupně zjistila, že na trhu je v oblasti logistiky velká díra. E-shopům chyběla výdejní místa (jako měla například Alza) a chyběl jim kvalitní projekt, který by jim přes jedno napojení na systém umožnil využít desítky dopravců V ČR i v Evropě. A tak přišel průlomový nápad a vznikla Zásilkovna.

Letos Zásilkovna spustila první robotické zařízení pro rychlý výdej zásilek Z-BOT. Plánujete nějaké další využití robotů?

Pokud si novou službu zákazníci oblíbí, plánujeme umístit zařízení v dalších obchodních centrech jak v Praze, tak i v dalších městech České republiky. Tady ale musím ještě něco dodat, Z-BOT neboli robotická výdejna není zatím rentabilní projekt. Kdybychom u něj hodnotili jen jeho finanční smysl, tak by mě asi u zkoušky z finančního řízení vyhodili. Děláme to z radosti, že tím měníme trh, ve střední Evropě robotická výdejní místa nejsou, jsme první. Je to náročná technologie, finančně i integračně a učíme se to. Investujeme do budoucnosti, protože věříme, že jednou budou robotická výdejní místa naprosto běžná. Ne vše nám musí dávat okamžitě ekonomický smysl. Většinu projektů ale samozřejmě děláme na ekonomickém základě, musí mít přínos v podobě zisku nebo finanční úspory. Robotická výdejní místa proto aktuálně kombinujeme s automatickými výdejními místy.

Naše čtenáře by jistě zajímalo, jaké to je s finančním řízením startupů. Máte nějaká doporučení, jak vše správně uřídit a co nejdříve se dostat z „červených“ čísel?

Nezáleží na velikosti vašeho byznysu. V každém případě musíte pracovat s budgetem, finančním plánem a cash flow, jinak žádný, ani ten sebemenší byznys či startup neuřídíte. Sledování čísel (ekonomických i kvalitativních) a jejich vyhodnocování jsou samozřejmě základ každého úspěšného podnikání, jako podnikatel ale musíte mít především vizi a být schopni riskovat, mít odvahu věřit intuici a nevzdávat se a hodně, hodně pracovat. Začínajícím podnikatelům mohu poradit několik základních věcí, kterými se sama řídím: Nekopírujte a buďte sami sebou. Pokud někoho kopírujete, kopírujete jeho minulost a mezitím on inovuje a vám ujíždí vlak… Mějte vlastní vizi, vlastní ideu a za tou si jděte. Pokud budou kopírovat vás, znamená to, že jdete dobrou cestou.

Příběh každého podnikatele je hodně individuální a neopakovatelný. Nesnažte se být někým jiným – zůstaňte sami sebou a kolem svého byznysu vytvořte příběh a komunitu. Do středu zájmu svého podnikání postavte zákazníka. Snažte se pro něj vytvářet projekty pro budoucnost a neustále řešte, zda je s vaším produktem či službou spokojený. Delegujte, důvěřujte, ale kontrolujte: Pokud firma rychle roste, není možné ji řídit stejně jako na začátku. Po třech letech jejího fungování (když jsem byla opět těhotná) jsem učinila pro mne osobně nejodvážnější a nejtěžší rozhodnutí – rozhodla jsem se pustit otěže exekutivního řízení a najmout do firmy výkonného ředitele.

Obklopte se lidmi, kteří jsou v daném oboru lepší než vy, a snažte se jim dát dostatek prostoru. Uvědomte si, že nemusíte být u každého rozhodnutí a u každého schvalování grafiky na letáku.
Komunikujte a buďte fér: Jak pracovat s komunikací v rychle rostoucí firmě jsme se učili za pochodu a dělali také mnoho chyb. Dnes mají všichni nově nastoupivší zaměstnanci tzv. „kolečko po firmě“, pořádáme pro ně celou řadu setkání a školení. Pracujeme s mnoha interními komunikačními kanály a snažíme se ve firmě zachovávat rodinnou atmosféru a startupového ducha.
 
Snažte se být spravedlivý. Život nebude fér k vám a každý den se probudíte s tím, že nevíte, co vás ten den potká. Čím větší problémy budete muset překlenout, tím více vás to zocelí a budete každý další problém řešit s daleko větší rozhodností a lehkostí. Přestože se někdy stane, že okolí nebude fér k vám, vy se snažte ke svým zákazníkům, zaměstnancům, dodavatelům i konkurentům chovat vždy fér. Podnikatelská karma vám to pozitivně vrátí!

Jak postupujete při rozšiřování sítě? Jsou data ve smyslu důkladných analýz důležitá pro otevření další pobočky/kanálu, nebo dáte i na intuici?

Zásilkovna má více než 3 600 výdejních míst v EU, z toho 2 500 v ČR. Pro otevření dalších výdejních míst se rozhodně rozhodujeme na základě důkladné analýzy, na intuici v tomto případě nespoléháme. Máme řadu kritérií, které by výdejní místo mělo splňovat.

Například byl mělo být v obci nad 2 800 obyvatel, měla by tam být možnost parkování, v těsném okolí by nemělo být naše jiné výdejní místo, provozovna by měla být vybavena počítačem a připojením na internet.

Zdá se, že umíte skloubit svou práci s rodinou. Jak společnost dle Vás vnímá ženy jakožto úspěšné podnikatelky? Jak hodnotíte fakt, že ženy, které chtějí být úspěšné, mnohdy dávají přednost práci před rodinou?

Myslím, že úspěšné podnikatelky požívají ve společnosti úctu a jsem ráda, že se s jejich příběhy potkávám častěji. Já sama sebe jako ženu podnikatelku nijak zásadně neřeším a nepovažuji to za něco zvláštního nebo výjimečného. Bariéry a stereotypy existují jen v našich hlavách a kolikrát to ženy samy sobě dělají horší, když vyprávějí o tom, jak nemůžou do IT nebo jinam, protože tam jsou jen muži a tak dále. Ano, mít kariéru a děti je náročné. Ale když chcete, můžete mít oboje. Nic vám v tom nebrání, snad jen sebevědomí. To by české ženy měly mít větší. Změní se to, tomu věřím. Jen to bude ještě chvíli trvat. Co se týká žen, které dávají přednost práci před založením rodiny, nehodnotím to. Myslím si, že rozhodnutí, jak naložíme se svým životem, je jen na daném člověku a ani já, ani nikdo další, nemá právo taková rozhodnutí jakkoli soudit.

Máte mezi dalšími podnikatelkami (v ČR/ve světě) nějaký svůj vzor? Inspirujete se někým?

Existuje celá řada lidí, kteří mne inspirují a nemusí být ani z podnikatelského prostředí. Mnoho žen podnikatelek obdivuji za to, jak umějí skloubit svůj pracovní a rodinný život a jak se věnují i mimopracovním činnostem, podporují různé neziskové a charitativní projekty. Mezi tyto ženy patří určitě CEO Googlu Taťána le Moigne, šéfka HR Home Credit Renata Mrázová, ex CEO Kiwi.com Lucie Brešová, spolumajitelka Kasper Design Radka Kasperová, spolumajitelka Alcaplast Radka Prokopová nebo spolumajitelka Dermacol Věra Komárová. Velkou inspirací je pro mě také Tomáš Baťa. Byl aktivním, pracovitým a inteligentním podnikatelem, který téměř z nuly vybudoval firmu s mezinárodním renomé. Uměl se inspirovat v zahraničí a výrazně modernizoval výrobní procesy. Dokázal motivovat své zaměstnance a stavěl pro ně byty, školy i nemocnice.

Co považujete za svůj největší úspěch?

Za svůj největší životní úspěch nepovažuji ten v podnikání, ale to, že mám tři zdravé a šikovné děti, skvělého manžela a spokojenou rodinu. V dnešní době vysoké rozvodovosti, kdy rodina nabývá různých podob a život v manželství vnímá generace Z jako přežitek, si svého vztahu s manželem, dětmi a širší rodinou velmi vážím a snažím se se svou rodinou trávit co nejvíce času.

Na LinkedIn máte motto: „Jediná věc, která se dá v životě změnit je budoucnost. Lidé často nevědí, co chtějí, dokud jim to neukážete.“ Myslím, že opravdu spousta lidí neví, co chce. Jak s nimi manažersky pracovat? Jdete spíše cestou, že ukazujete sama, co chcete, a výběr cesty necháváte na kolezích?

Mým hlavním úkolem je určovat základní vizi a nastavovat dlouhodobé cíle, které k jejímu naplnění vedou. Pak svým kolegům ve vedení holdingu říkám: „Máme tuto vizi, doputujeme k ní za pět let a teď je na vás, abyste mi za nějaký čas řekli, co k naplnění cíle potřebujeme.” V executive boardu, kde je dvanáct ředitelů a ředitelek, pak už nikoho detailně nekontroluji. Vždycky jim říkám, aby se přepnuli na podnikatele a nečekali, že jim budu dávat jednotlivé úkoly. Mají ode mě jen cíl. Cestu, jak se k němu dostat, si zvolí sami a říkají mi o zdroje, aby k cíli doputovali. Když vidím, že někdo tápe, tak se ho snažím podpořit, aby na řešení přišel sám. Používám spíš takové koučingové metody, ptám se, co dotyčného trápí, a mluvíme o tom, co jim vyhovuje a co ne.

Děkuji za rozhovor

Olga Cechlová

CAFIN

 

Ing. Simona Kijonková

Zakladatelka a majitelka společnosti Zásilkovna s. r. o. Odbornou veřejností označována za první dámu české e-commerce a podle žebříčku časopisu Forbes patří od roku 2016 nepřetržitě mezi nejvlivnější ženy v ČR. V roce 2016 si ji Forbes vybral na titulku listopadového čísla. V roce 2018 získala titul EY Podnikatele roku Hlavního města Prahy a Hospodářské noviny ji také pravidelně zařazují do žebříčku Top ženy v ČR. Na FSE UJEP studovala v letech 1998 – 2001 obor Finance. V současné chvíli zastává pozici CEO holdingu Packeta, do kterého spadá i Zásilkovna, kterou Simona před osmi lety založila jako start-up. V holdingu aktuálně řídí 11 firem, 500 zaměstnanců v mnoha státech Evropy. Krom toho se věnuje i dalším investicím do start-upů, je spolumajitelkou IT firmy MYPS s. r. o, start-upu SizeID.com a v roce 2017 se rozhodla spoluzaložit a svoji energii věnovat také P2P online platformě na služby Robeeto.com.

Další zprávy z této kategorie