Dnes odpovídá...
Pavel Chýňava - LINET
Olga Cechlová, Česká asociace pro finanční řízení, 4.7.2014Jméno společnosti LINET je spojováno zejména s osobností jejího majitele a jednatele, pana Zbyňka Frolíka. Protože se v naší Asociaci zabýváme zejména fi -nančním řízením, obrátila jsem se na další z důležitých opor společnosti, a to na pana Pavla Chýňavu, který je zodpovědný za fi nance společnosti. Pavla znám již řadu let a jeho kariérní dráha a zkušenosti jsou pro mne velice inspirativní –stejně jako celý příběh společnosti LINET, který je důkazem toho, že když máte správný nápad,
Společnost Linet se umístila v první desítce žebříčku „100 nejobdivovanějších firem v České republice“. Co považujete Vy, třeba z pohledu osoby zodpovědné za finance, na Linetu za obdivuhodné?
Pro mne je příběh Linetu reálný důkaz toho, že tzv. americký sen se může stát realitou i v dnešní době. Je to další příklad, že lze na trhu nalézt díru a pomocí tvrdé práce a chytrosti vybudovat z nuly celosvětově úspěšnou firmu.
A co na Linetu obdivujete z osobního hlediska?
To jsem si uvědomil jasně minulý rok, kdy jsem zvažoval po pěti letech své další směřování. Je to náš šéf Zbyněk Frolík, kolegové z vedení a v mém týmu, kteří se na tomto úspěchu podílejí.
Linet se úmístil i v první desítce žebříčku TOP 10 nejúspěšnějších značek ČR. Můžete nám z pozice finančního ředitele takto úspěšné firmy prozradit recept na úspěch?
Já na to mám takovou větu, že musí být více lidi, kteří tu káru táhnou a ne se na ní vezou. Nesmí to být tak, že zaměstnanci chodí do práce jen pro peníze a jak říká Zbyněk Frolík, musí nás to bavit.
Linetu se daří – tento rok očekává největší tržby v historii firmy a oproti loňskému roku nárůst tržeb o 15 %. Musí být radostí zodpovídat za finance v takové společnosti. Co Vám při Vaší práci ale přidělává nejvíce starostí a přál byste si to zlepšit/změnit?
Je pravda, že je to lepší a také příjemnější situace řídit finance pokud se firmě daří a úspěšně roste, než krizový management. Ale na druhé straně to vyžaduje mnohem větší úsilí pro udržení růstu. Velmi snadno můžete podlehnout uspokojení z relativního úspěchu a usnout na tzv. vavřínech. Ale věcí ke zlepšení máme stále dost, rozhodně se nenudíme.
Český trh představuje pro Linet jen 5 % celkového obratu, Vaše společnost se zaměřuje především na mimoevropské trhy. Jaká specifika to vnáší do Vaší práce?
Orientace naší společnosti na export si vyžaduje především rozumět zákazníkům z různých zemí, jejím potřebám vzhledem k naším nabízeným produktům a službám. I v rámci samotné Evropy jsou velmi odlišné názory na design, a co se líbí zákazníkům z jižní Evropy, se vůbec nemusí zamlouvat těm ze severu. Samozřejmě i technika samotného prodeje, komunikace, dojednávání finančních podmínek, řízení kreditního a kurzového rizika musí zohledňovat další nejenom kulturní odlišnosti. To při vývozu do více než 100 zemí světa klade značné nároky na všechny v Linetu. Každopádně, když Vám někdo něco slibuje tak si musíte uvědomit z které země Váš partner je a jak mu můžete věřit. Reporting z Brazílie bude pravděpodobně probíhat jinak než z USA, platební morálka ve Švédsku je úplně odlišná od italské.
Vypadá to, že by z Vás mohl být kromě financí i specialista na interkulturální management. Připravoval jste se na aktivity s novými kolegy v jiných zemích, resp. dá se na to vůbec připravit?
Myslím, že se na to částečně připravit dá, můžete si něco načíst a seznámit se s historií, jazykem a kulturním prostředí cílové země, zároveň již mnoho kolegů z jiných českých firem má reálné zkušenosti z těchto lokalit a jsou ochotni je sdílet. Zároveň v řadě zemí působí zastoupení Ceské republiky prostřednictvím Czechtradu což je výborný zdroj těchto informací.
Do Linetu jste nastoupil v roce 2008 na pozici finančního ředitele. Když se ohlédnete zpátky – co se Vám za tu dobu nejvíce podařilo, z čeho máte největší radost?
Každý rok je jiný z hlediska projektů, ale cíl je stejný – udržet či zvýšit ziskovost společnosti. Takže mám radost z každého dokončeného projektu, který nějakým způsobem podpoří tento globální cíl. Z poslední doby to bylo zejména zavedení cash poolingu ve skupině Linet, založení dceřiné společnosti v Brazílii, Mexiku a Rusku, implementace interního auditu, inkaso dotace na náš klíčový investiční projekt ve výrobě, zavedení elektronického oběhu faktur. To jen pár významnějších projektů, které jsou výsledkem našeho společného úsilí.
A když se naopak podíváme trochu do budoucnosti – jaké jsou Vaše plány v Linetu?
Před námi jsou zbývající tři roky z naší pětileté růstové strategie a tudíž jasný cíl navýšení prodeje na 250 mil. EUR v roce 2106/17 za celou skupinu Linet Group. Z toho pro nás ve financích vyplývá se dále spolupodílet na rozšíření prodejní sítě na klíčových trzích prostřednictvím dceřiných společností, konkrétně v Indonésii a Číně. Připravujeme také nějaké akviziční projekty s cílem konsolidace našich akciových podílů. Implementujeme nástroje Business Intelligence tak, abychom růst dokázali podpořit správnými informacemi a kvalitnějším reportingem. Dále se chceme zaměřit na pracovní kapitál v celé skupině, zejména zlepšení řízení pohledávek a zásob. Připravujeme investice na rozšíření výrobní kapacity tak, abychom byli připraveni uspokojit rostoucí poptávku v různých částech světa.
Pokud bych měl použít slova z naší vize tak, děláme vše pro to, abychom byli předmětem touhy ne volby nejenom ze strany našich zákazníků…
Jak byste popsal finanční řízení společnosti Linet?
Již jsem to částečně naznačil. Máme strategický cíl a plán jak jich dosáhnout. U nás toto není žádná tlustá knížka či manuál, ale základní rysy o které opíráme plánované nárůsty prodejů. Nejdůležitější je pro nás roční Business plán, kde máme detailněji rozpracovány klíčové ukazatele na principu Balanced Scorecard plus Akční plány se specifikací toho co kdo musí udělat pro dosažení cílů a Finanční plán s vyčíslením potřebných zdrojů. Zpětnou vazbu nám dává na různých úrovních nastavený reporting a management s controllingem navrhuje a realizuje včas nápravná opatření. Máme dlouhodobé programy na kontinuální zlepšení likvidity, ziskovosti a kvality. V souvislosti s růstem společnosti a skupiny rozvíjíme systém řízení rizik.
Řízení rizik je nyní poměrně oblíbené téma u řady firem. Pokud to není tajemství, která rizika Vy osobně považujete za nejpodstatnější?
Jsou to rizika, která mohou významně ohrozit podstatu podnikání dané firmy či radikálně změnit její ziskovost. V podmínkách exportně orientované české firmy je to samozřejmě kurzové a kreditní riziko, z naší orientace na inovace a vývoj vyplývají technická rizika spočívající v kvalitě konstrukce či výroby produktu. Ale vzhledem k tomu, že máme dceřinou společnost v USA musíme ještě pečlivěji vybírat partnery, s kterými obchodujeme zejména v rizikových zemích Afriky, Blízkého a Středního Východu, kde je zvýšené riziko praní špinavých peněz. Jakýmkoliv postupem proti zákonům USA bychom mohli ohrozit naši investici do rozvíjení obchodu v této zemi.
Během své pracovní kariéry jste se objevil v různých firmách, ať už budeme hovořit o jejich vlastnické struktuře, předmětu podnikání či velikosti. Pokud se nepletu, tak v Linetu jste zakotvil a kotvíte nejdelší čas. Podle čeho si vybíráte pracovní příležitosti, které využijete – co je pro Vás důležité?
Pro mne je důležité věřit, že to co dělám, má nějaký smysl, nejenom ve významu přidané hodnoty pro mne ale i pro majitele, který Vám dokáže dát upřímnou zpětnou vazbu či emoce tak, aby nás to více bavilo :-)
Děkuji Vám za rozhovor.
Olga Cechlová
Členka řídícího výboru