rozhovor

Dnes odpovídá...
Musíte si ušetřit čas na to, co je důležité

Po začátku pracovní kariéry v auditu se Silvia zaměřila na ocelářství, které ji provází dodnes. Po mnoha letech strávených na pozici generální manažerky pro účetnictví a konsolidaci, je nyní viceprezidentka pro financování se zodpovědností za několik společností. Již více jak 20 let hájí barvy U. S. Steel Košice, která se v roce 2021 stala nejziskovějším podnikem na Slovensku. Letos si také přebrala cenu vítězky ankety CFO roku 2021, kterou na Slovensku pořádá CFO Club Slovensko.

Musíte si ušetřit čas na to, co je důležité

 V roce 2002 jste nastoupila do U. S. Steel Košice. Napadlo Vás v té době, že je to obor, u kterého zůstanete? Je to Váš „vysněný obor“?

 Áno je. Vždy som chcela pracovať vo výrobnej spoločnosti. Páči sa mi, že za číslami sú   reálne věci. Výrobný proces je fascinujúci. Veľkosť firmy, komplexnosť procesu, legislatíva, ktorá nás ovplyvňuje, vytvárajú množstvo metodických, účtovných, analytických problémov, s ktorými sa inde   nestretnete.

Nyní působíte pátým rokem na pozici viceprezidentky pro financování. To znamená, že jste zodpovědná za transakční činnosti, účetnictví, daně, řízení výnosů, finanční plánování a analýzy, bankovnictví a kreditní politiku společnosti a jejích dcer. Nezačala Vám ryzí „práce s čísly“ chybět?

Musím sa priznať, že chýba, aj práca s Excelom. Naopak, power pointov a prezentácií je viac než dosť.

Rok 2021 byl v životě U. S. Steel Košice velice úspěšný. Z hlediska financování jste se vyrovnali se všemi závazky a nyní jste finančně naprosto soběstační. Zmínila jste, že nejtěžším úkolem je správná komunikace. Jak tomu v tak velké společnosti dosáhnout?

Počas rokov 2019 a 2020, ktoré boli pre našu spoločnosť veľmi ťažké, sme zaviedli množstvo opatrení súvisiacich s krízovým plánovaním. A niektoré z nich sa osvedčili natoľko, že sme ich zakomponovali aj do bežného života.  Ide hlavne o mítingy s jasne zadefinovanou agendou, kde sa venujeme špecifickým oblastiam s hlavným cieľom flexibilne zareagovať na externé zmeny. Svet sa za posledné roky zmenil, zmeny sú častejšie, nepredvídateľnejšie, vplyvy na spoločnosť výraznejšie.

Digitalizace financí je v současné době velké téma. Jakým směrem myslíte, Vy osobně, že se bude dále ubírat?

Digitalizácia je nevyhnutná, aby sme boli flexibilnejší, efektívnejší. Naša spoločnosť v súčasnosti pracuje na zavádzaní nového ERP systému, takže máme pred sebou skutočne veľkú výzvu. Pracujeme aj na rôznych RPA riešeniach, tie však považujem len za dočasnú „výpomoc“ a preferujem systémové – integrované riešenia. Venujeme sa aj projektom IA.

Digitalizácia bude vytvárať nové požiadavky na zamestnancov, budú vyžadované nové špecializované znalosti napríklad procesní manažéri, ktorí sa budú venovať udržiavaniu efektivity business procesov, process miningu, dátoví analytici a “medziprofesie“, ktoré prepoja IT a business svet. Veľký potenciál vidím v prepájaní systémov medzi spoločnosťami, napríklad prepojené plánovanie.   

 Co pro Vás bylo zatím tou největší pracovní výzvou?

Veľkou výzvou bol nečakaný prechod z účtovníctva do sveta plánovania/controllingu v roku 2017. A samozrejme, prechod na viceprezidentskú pozíciu o rok neskôr, hlavne vzhľadom na rozsah zodpovedností.  Mám skvelý tím a spoločne sa nám darí všetky výzvy zvládať.

V současné době se kromě oblasti financování věnujete i podpoře žen v jejich kariérním růstu (WOMEN'S INCLUSION NETWORK). Můžete nám o tom říct něco víc? Máte nějaká doporučení, jak se dá zvládat pracovní kariéra s rodinným životem?

V rámci ženskej siete sa venujeme napríklad IT školeniam aby sme zlepšili digitálne zručnosti, venujeme sa aktuálnych témam ako šetrenie energií, dekarbonizácia, ale aj oblastiam ako zdravie, starostlivosť o deti. Podporujeme charitatívne akcie a dobrovoľnícke aktivity.

Čo sa týka zvládania kariéry a rodinného života, tu si každý musí nájsť vlastný recept. Mne sa osvedčilo plánovať všetko s predstihom, šetriť čas využívaním technológií a naučiť sa aj doma outsourcovať činnosti, pretože všetko sa stihnúť nedá. Musíte si ušetriť čas na to, čo je dôležité.

Na závěr rozhovoru prozraďte našim čtenářům, máte nějaké motto, kterým se řídíte, případně vzor, který Vás inspiruje?

Veľmi sa mi páči výrok Winstona Churchilla “Success is going from failure to failure without loss of enthusiasm“. Čo sa týka vzorov, nemám konkrétny, učím sa od kolegov, priateľov, inšpirujú ma ľudia, ktorí rozumejú svojej práci aj ľudia, ktorí napriek problémom dokážu byť svojim rodinám oporou.

 

Rozhovor vedla Olga Cechlová, CAFIN

 

Ing. Silvia Gaálová
Studovala na Ekonomické univerzitě v Bratislavě, kde v roce 1997 získala inženýrský titul v oboru podnikové ekonomiky. Na začátku své profesní kariéry pracovala v poradenských společnostech Arthur Andersen a Deloitte. Během tohoto období složila zkoušky ACCA stala se autorizovanou účetní. Ve společnosti U. S. Steel Košice začala pracovat v roce 2002 jako interní auditorka a několik měsíců pracovala na zahraničních akvizicích jako projektová manažerka. Od prosince 2003 vedla oddělení konsolidace a výkaznictví podle US GAAP a v roce 2005 byla povýšena na pozici generální ředitelky pro účetnictví. V roce 2017 byla jmenována generální ředitelkou pro analýzy a statistiky. Viceprezidentkou pro finance společnosti U. S. Steel Košice se stala 12. ledna 2018.

 

Další zprávy z této kategorie