rozhovor

Dnes odpovídá...
Margareta Křížová

Margaretu můžete znát z televize i rádia, kde měla své pořady. Napsala i knihu s názvem Z deníku investorky. Je porotcem různých podnikatelských soutěží (T-Mobile Rozjezdy, Women Startup Competition, Startup Weekend, a další). Už víc než 25 let radí firmám a živnostníkům v podnikání. Řídí se selským rozumem. Ráda se směje, ...a miluje Prosecco…

Jak se aktuálně mění důvěra v budoucnost a investiční apetit firem? 

Nechci si tady hrát na vševěda a investičního analytika, tak to vezmu z pohledu svých zkušeností a selského rozumu. Důvěra v budoucnost je momentálně nízko z jednoho prostého důvodu: nikdo neví, co bude, jak dlouho tento stav potrvá a kdy se vrátíme k „běžnému“ chodu byznysu. Z toho důvodu bych tipovala, že řada firem vyčkává s určitou opatrností, i když nutně nepatří do nejpostiženějších odvětví. Samozřejmě jsou tu firmy, pro které je současná situace obrovskou příležitostí a ty mají do investic nejen chuť, ale jsou pro ně nutností. Distribuční firmy, online vzdělávací instituce, technologické firmy, farmaceutické firmy a řada dalších. Ale i pro ostatní firmy platí, že investiční apetit záleží nejen na odvětví, ale také na míře ochoty jít do rizika, chuti firmy hledat cesty v nové byznysové realitě a dát lidem uvnitř firmy šanci přicházet s novými nápady, mnohdy se hledá venku a zlato leží uvnitř firmy.

Na co myslet při prodeji nebo akvizici menší firmy v této době? 

Řekla bych, že ať prodáváte malou nebo velkou firmu, průběh je velmi podobný. Rozhodně je dobré vědět, jak takový prodej probíhá, co se děje, kdy a proč, co je potřeba připravit pro due diligence, jak zacházet s citlivými informacemi, jak si vyjednat dobré podmínky prodeje, co je běžné a co už je za hranou. Když víte, co vás čeká, můžete se připravit a není to jen o přípravě firmy na prodej, tzn. „vyčištění“ všeho, na co v běžném provozu nebyl čas, ale jde o to, připravit se také psychicky. U menších firem je obvykle prodávajícím jeden nebo více majitelů – otců zakladatelů. Prodej je sice finanční ohodnocení roků tvrdé práce, ale zároveň je to přetnutí mnohdy silného citového pouta. Zažila jsem pár „chlapáků“, kteří chtěli prodat a konečně odpočívat, ale na konci prodeje zamáčkli slzu, mám pro to velké pochopení a respekt. Zvlášť u těch, kteří svůj byznys vybudovali poctivě, krok za krokem.

Dá se firmám poradit, jak se dlouhodobě chovat, abych byl investičně co nejpřitažlivější?

Existují učebnicové poučky, co dělat, jak firmu spravovat, do čeho investovat a jak růst. Ale žijeme v realitě, nežijeme v ideálním světě, a tak se zase vracím ke svému oblíbenému selskému rozumu. Firma, která má dobrý produkt nebo službu, udržitelný byznys model, motivované zaměstnance, neusne na vavřínech ani v dobách největší slávy, ví, co se děje v jejím oboru, roste a reaguje včas na změny a výzvy, je ta, kterou má investor rád.

A z druhé strany, kdyby chtěl teď někdo výhodně investovat a požádal Vás o radu, na jaké otázky by se měl připravit?

Moje parketa není investiční poradenství, ale rozhodně bych se ptala na investiční horizont a míru přijatelného rizika. A pak bych se ptala na zkušenosti s pročítáním ekonomických médií, výročních zpráv a výroků auditora, analyzování finančních výkazů a sledování propadů či růstu tržeb, zadlužení společnosti, stability managementu a spojování si souvislostí. A nakonec bych se zeptala, jestli na to dotyčný má čas a bude ho to bavit J.

Co říkáte na investici do SEBE?

Mám se ráda, tudíž je jasné, že do sebe investuji často. Překvapivě to nejsou investice v oblasti módy a kosmetiky, ale investice do mého pocitu spokojenosti a pohody, což jsou lidi, které mám ráda, dobrá knížka, dobré víno, ideálně Prosecco a dlouhé procházky v lese. Kupodivu jsem zatím neinvestovala do knihkupectví, vinařství ani jsem si nekoupila les. Naší největší rodinou investicí je nejspíš cestování, s mým mužem máme zamilované místo v Asii, kam se rádi vracíme, doufám, že se tam ještě podíváme…

Na závěr rozhovoru prozraďte našim čtenářům, jestli máte nějaké motto, kterým se řídíte, případně vzor, který Vás inspiruje?

Není nad selský rozum a inspiruje mě Iris Apfel, chtěla bych být v 90 letech stejně „chic“ jako ona a konečně najít odvahu nosit obrovské brýle a korále.

Děkuji za rozhovor

Olga Cechlová

CAFIN

 

Margareta Křížová

Margareta Křížová Více jak 25 let radí firmám a živnostníkům v podnikání. Zakladatelům „startupů” radí při vstupu investora, majitelům firem zase při prodeji nebo nákupu společností (M&A). Je porotkyní v několika podnikatelských soutěžích, vidět jste ji také mohli v pořadu České televize. Školí a pořádá workshopy. Je autorkou publikace „Z deníku investorky“. Vystudovala mezinárodní a veřejné vztahy na Škole mezinárodních a veřejných vztahů a Executive Masters of Business Administration na ESCEM School of Business and Management (University of New York) Prague. Má dvě dospělé děti a manžela Vratislava, který rád zpívá.

Další zprávy z této kategorie