rozhovor

Dnes odpovídá...
Jaroslav Voráček

Kvalitní přehledy o nákladech a výnosech Vám umožní růst a zaručí prosperitu.“

Mnoho českých firem řeší otázku, jak najít cestu ven z recese a tedy jak podpořit růst a rozvoj svého podnikání. Nikoliv jen extrémní redukce nákladů, ale kvalitní podnikový systém je to, co firmy potřebují, říká Jaroslava Voráček, vedoucího týmu Dynamics NAV ve společnosti WBI Systems.

Jaroslav Voráček

Jaký je současný problém firem v případě efektivního řízení?

Aby bylo řízení firmy opravdu efektivní a přinášelo dlouhodobý efekt, nelze ho docílit bez kvalitní, interní analýzy. To je základní a nezbytný krok, aby si firma uvědomila své dlouhodobé vize, cíle, podle toho uměla posoudit své potřeby a adekvátně tomu dokázala zvolit a vybrat správné komplexní řešení. A ač to zní velmi jednoduše a logicky, tenhle základní krok je něco, co mnoho firem není schopno provést a tudíž cesta k vytoužené prosperitě je pak obvykle nejen zbytečně dlouhá, ale také nákladná.

A je to z důvodu šetření na nevhodném místě nebo i nevědomost hraje svou roli?

Obojí hraje svou roli. Nezřídka se setkávám s tím, že firmy chtějí investovat do svého rozvoje, ale dělají to špatně a proto bez efektu. Když se na nás obrátí zákazník, většinou už ví nebo tuší, co potřebuje řešit. Buďto finanční řízení nebo plánování, distribuční a logistické procesy. A velmi často, chce-li zákazník řešit jen jednu oblast, si po implementaci systému a zaběhnutí nových procesů uvědomí slabé místo i v další oblasti své činnosti a to je moment, kdy se podívá na efektivní řízení svých procesů jinýma očima a odkryjí se mu zcela nové možnosti a příležitosti svého růstu a rozvoje. Dovedeme vyřešit vhodným podnikovým systémem všechny oblasti od logistiky, distribuce, optimalizace skladu a řízení maloobchodní sítě až po řízení vztahů se zákazníky. Pro lepší pochopení mohu uvést příklad známé společnosti ROSA market, která se rozhodla nasadit v novém logistickém centru moderní systém řízeného skladu postavený na jeho stávajícím podnikovém informačním systému Microsoft Dynamics NAV.

Původně chtěl zákazník pomocí podnikového systému zkrátit dobu zaškolování nových pracovníků a získat detailní přehled o aktuálních skladových zásobách, včetně dob expirací a pozice ve skladu a včetně zboží na cestě a k expedici. Systém řízeného skladu s hlasovým ovládáním navíc pomohl zefektivnit a zrychlit průchod zboží skladem, snížil nároky kladené na pracovníky skladu, pomohl snížit riziko zpronevěry, pomohl optimalizovat nákupní proces a nad rámec původních předpokladů zvýšil spokojenost zákazníků.

 Vy jste specialistou na ERP systémy, jaké jsou nyní jejich možnosti z pohledu výkonu a přínosu?

Osobně namísto ERP používám raději pojem podnikový systém, je to podle mě přesnější a výstižnější.

Každopádně možnosti ERP systému jsou obrovské, samozřejmě i zde dochází k vývoji základních produktů a řešení postavená na jejich základě se neustále inovují s cílem maximalizovat přínos pro zákazníka s ohledem na jeho potřeby a specifika oboru, v kterém podniká. Je třeba rozlišovat zákazníka už podle oborového segmentu.

A jaké segmenty to jsou?

V naší společnosti se s mým týmem zaměřujeme na tři segmenty, kterými jsou odborné služby, velkoobchod a distribuce a maloobchod.  Například pro segment maloobchodu nabízíme světové řešení společnosti LS Retail, postavené na produktu Microsoft Dynamics NAV. Jde o řešení, které respektuje veškeré současné trendy maloobchodního prodeje a řeší tak mimo jiné problematiku rozsáhlých promočních aktivit, směrovaných na koncové zákazníky a to včetně aplikace pro chytré telefony, ve které zákazník sleduje svůj aktuální stav bonusového konta a prodejci umožňuje aktivní a cílené oslovení zákazníka. Další výraznou potřebou maloobchodních firem je řízení pohybu zásob na centrální sklad a prodejny s ohledem na sezónnost zboží, typ prodejny, obrátku zboží a mnohé další atributy. Je opravdu důležité, aby si zákazník správně zvolil systém, který již ve svém základu obsahuje funkcionalitu pokrývající specifika dané vertikály. Při výběru dodavatele doporučuji, aby si firma ověřila, zda dodavatel má dostatečnou nabídku svých unikátních řešení a produktů, postavených na bázi základních ERP produktů, jakož i kvalitní tým zkušených odborníků.

Jak pohlížíte na oblast finančního řízení, kde dělají firmy nejčastěji chyby?

Každá firma chce a potřebuje mít své finance pod kontrolou. Nehledě na její současnou velikost, samozřejmě u veliké společnosti je to nezbytností, avšak malá firma se díky kvalitnímu finančnímu systému mnohem rychleji rozroste. Například firma, která obchoduje na internetu, pomocí ERP systému Microsoft Dynamics NAV dovede daleko efektivněji obsloužit větší množství zákazníků a současně získá rychlou kontrolu nad tím, zda došlo k uhrazení objednávky. Kromě standardních platebních metod může firma využít i modul pro provázání se systémem PayPal. A samozřejmostí je standardizace v procesu vystavování faktur zákazníkům, které jsou vystavovány elektronicky a současně zasílány zákazníkům do mailových schránek. To jsou procesy, které ohromně zefektivní výkon firmy, současně zlevní do té doby chod některých oddělení. Microsoft Dynamics NAV nabízí řadu dalších dostupných nástrojů pro finanční řízení, například pro rozpočtování, manažerské účetnictví, forecasting Atd.

Když se firma rozhodne pro profesionální podnikový systém, s jakým časem a investicí musí počítat?

To je velmi individuální a nelze odpovědět univerzálně. Samotný podnikový systém je firmě obvykle k ničemu. Opravdu efektivní nástroj z něj vytváří až samotné nastavení a zavedení jednotlivých procesů ve firmě. Firma, která zvažuje ERP systém má dvě možnosti – využít přednastavených procesů v systému anebo požádat implementačního partnera, aby procesy v systému nastavil dle jejích individuálních požadavků a potřeb. Nejkratší implementace  ve středních a větších firmách trvají řádově několik měsíců.

Musím však zmínit jednu zásadní věc, že u správně zvolených a nastavených systémů se vynaložená investice vždy vrátí a to ve většině případech už v horizontu jednoho roku. Podnikový systém totiž zpětně ukáže, k jakým ztrátám ve firmě docházelo díky špatným procesům a minimální kontrole. Například, prodejci potravin nejčastěji ztrací obchodní příležitosti, když je zboží vyprodáno, v průměru v 8%, během důležitých promo akcích dokonce v 16%. Stejně tak dochází ke ztrátám díky špatné kontrole trvanlivosti potravin, z důvodu špatného plánovaní cen výrobků a k jedněm z nějvětších ztrát dochází, pokud firma nevyužívá system pro řízení vztahů se zákazníky. Další zanedbanou oblastí pro zvýšení zisku bývá produktivita zaměstnanců. Zaměstnanci jsou jednou z největších výdajových oblastí každé firmy, takže je nutné umět efektivně sledovat a řídit jejich produktivitu a to opět bez kvalitního systému nedovedete. 

------------

Jaroslav je předním odborníkem na ERP systémy s mnoha letou konzultantskou a manažerskou praxí. Podílel se na implementaci mnoha úspěšných projektů a jeho specializací je segment retailu, distribuce a služeb. V současnosti vede NAV tým ve společnosti WBI Systems a.s. a věnuje se primárně presales aktivitám a rozvoji unikátních, vertikálních řešení.

 

Další zprávy z této kategorie