rozhovor

Dnes odpovídá...
Jan Stejskal

Umět se radovat z maličkostí – to je motto Jana Stejskala. V následujícím rozhovoru se dozvíte, jak rychle nabrala jeho kariérní cesta spád a také to, jak si finanční manažer nejraději čistí hlavu?

Co podle Vás znamená být dobrým finančním manažerem?

Každý manažer, který má na starosti určitý tým lidí, by měl mít především dostatečné zkušenosti v oboru, ve kterém pracuje, aby byl schopný svým kolegům kdykoliv poradit a pomoci a zároveň si dokázal kolem sebe vytvořit a udržet takový tým lidí, který bude vzájemně spolupracovat. U finančního manažera očekávám kromě základních odborných znalostí jeho oboru i zvládnutí ostatních oblastí fungování společnosti.

Co jste se z toho, co je důležité pro výkon Vaší profese, nenaučil při studiu, ale osvojil jste si to až praxí?

To je jednoduché, v podstatě jsem se nenaučil, respektive jsem si neuvědomoval, jak určitě vědomosti využít v praxi a jaký mohou mít pro mne v budoucnu význam. Když si představím, že bych se dnes vrátil zpět do školy, určitě bych o všem přemýšlel trochu jinak, na něco bych se zaměřil mnohem více a s větším zájmem.

Co hodnotíte jako svůj dosavadní největší úspěch? Na co jste nejvíce hrdý?

Umím se radovat z maličkostí, takže bych toho asi našel hodně, na co bych mohl být hrdý. Od úspěšného ukončení studií přes zvládnutí různých pracovních úkolů především v době, kdy jsem poprvé přišel do praxe, až po úspěchy v soukromém životě. Pokud bych měl vybrat asi ten největší, tím je pro mne určitě moje žena.

Máte (třeba nejen v rámci své profese) nějaký vzor, osobu, které si vážíte? Proč právě tuto osobu?

Asi nikoho konkrétního. Neustále někoho zajímavého vídám nebo se s někým setkám v rámci různých školení, konferencí a podobně, ale spíše se vždy obecně snažím inspirovat dobrými zkušenosti a radami a naopak se snažím dávat pozor, abych nedělal chyby, před kterými dotyční varují.

Má Vaše profese nějaký vliv také na Váš soukromý život – projevuje se u Vás něco jako profesionální deformace?

Tak to možná ještě více, než si myslím. Určitě za zmínku stojí můj soukromý rozpočet, který mám vždy pro daný rok nastavený. Samozřejmě že se jedná pouze o hodně stručný model, nesleduji přesně, na kolik procent ho plním, ani si nevedu detailní účetnictví. Všechno i v soukromém životě hodně plánuju. Jak finančně, tak časově. Pokud bych se zkusil zeptat v rámci svého nejbližšího okolí, určitě by se tento výčet ještě rozšířil.

Jedním z předmětů zájmu asociace CAFIN je sledování kariérních cest v oblasti financí. Jaká byla Vaše dosavadní kariérní cesta? Jaké momenty zpětně hodnotíte jako klíčové?

Významnou část své kariéry jsem věnoval práci pro různé poradenské společnosti v oblasti účetnictví, daní a auditu. To celkově vidím jako klíčové pro získání spousty zkušeností, kdy člověk v podstatě neustále řeší něco nového a v mnoha případech i naprosto neznámého. Není to takové, jako když řešíte v podstatě zaběhlé procesy v jedné společnosti, ale neustále někdo přichází s tím, že má nějaký problém, který je potřeba vyřešit, ať už jde o základní nastavení účetních systémů, různé akvizice a řešení složitých daňových případů, kdy už je někdy i potřeba řešit celou záležitost s finanční správou, právníky apod.

Na druhou stranu, jak se tak člověk neustále učí nové věci a objevuje, co vše je možné dělat, připadá si trochu, jako když toho moc ještě nezná. Jsem proto rád, že jsem dostal příležitost ve společnosti, kde mohu využít své hojně nabyté zkušenosti. Ve společnosti, jejíž hlavní činností je výroba strojů pro čištění odpadních vod, což v podstatě uspokojuje moji lásku ke strojům a zároveň k ochraně přírody.

 

Co Vás vedlo k tomu připojit se do asociace CAFIN? Jaká máte očekávání?

Konečnou „tečkou“ za mým rozhodnutím byla pravděpodobně paní Hlavatá, která mne kontaktovala po tom, co jsem se přihlásil na letošní konferenci IT pro finance. V té době jsem si již tedy pročítal informace o tom, co vše takovéto členství přináší a vyžaduje. Rovněž jsem již v předchozím období absolvoval několik školení pořádaných společností Controller Institut. S ní jsme tedy pak už celé mé přihlášení dotáhli.

Na které akce asociace CAFIN nebo Controller Institutu, kterých jste se zúčastnil, rád vzpomínáte a proč?

Určitě mám v čerstvé paměti svoji od CAFIN první a nedávnou akci, a to IT pro finance. V rámci školení u Controller Institutu jsem absolvoval právní školení. A na co budu vzpomínat – a určitě na to nezapomenu –, bylo školení s Honzou Vojtkem. V rámci správného prezentování manažerských informací jsme probrali tolik užitečných témat, že mohu s klidem říci, že pro svoji praxi mohu využít vše, o čem byla řeč, od prvního až do posledního jeho slova. Doufám, že budu mít zase někdy příležitost na něj natrefit.

Kterých plánovaných akcí asociace CAFIN nebo Controller Institutu byste se rád zúčastnil a proč?

Zatím se tedy rozkoukávám, takže nic konkrétního mne nyní nenapadá, ale určitě pokud bude příležitost se dozvědět něco nového v oblasti financí, IT a komunikace, určitě jí využiju.

Co považujete jako největší zátěž pro podniky a podnikatele v této době?

Situaci na trhu práce asi nemá vůbec cenu rozebírat, s tím má asi spousta společností svoji zkušenost. Co mne nejvíce v poslední době zatěžuje a tím i samozřejmě naši společnost, je naše zaostalá finanční správa a její zaostalé systémy, kdy jsme neustále vystavováni daňovým kontrolám, především kvůli vývozům, kdy si Finanční úřad není schopen spojit svoje data s celním úřadem v rámci EU a my jim neustále musíme dokola vysvětlovat jednu a tu samou záležitost.

Jak vnímáte nastupující éru Průmyslu 4.0?  Projevil se tento fenomén již u vás ve firmě?

Určitě ji určitým způsobem vnímám a neustále sleduji, s čím novým kdo přijde. Ale vzhledem k tomu, že naše společnost si zakládá na tom, že u nás konečná montáž strojů probíhá vždy manuálně, řeším především s výrobou spojenou automatizaci administrativy. Jsme společností s japonským zázemím, a proto se u nás vymýšlí neustále něco nového.

Jaký je Váš nejoblíbenější způsob relaxace?

Nejlépe si asi vyčistím hlavu, když se vždy jednou za rok vypravíme na týden na jízdu na motorkách. Letos jsme zvládli Polsko, Slovensko a na chvíli i Maďarsko. Při takovéto činnosti, kdy jediné, na co je potřeba myslet, je to, aby nedošel benzin v nádrži, si můj mozek odpočine nejvíce. Neříkám, že by mi úplně vadilo se několik dní jenom „válet“ u vody, ale nejlépe si vždy odpočinu nějakou aktivní dovolenou.

 

Ing. Jan Stejskal

______________________________________________________________________________________

V roce 2007 úspěšně ukončil studium na Provozně ekonomické fakultě ČZU, obor Provoz a administrativa. V podstatě ještě pozdě odpoledne ten den, ve který obhájil svojí diplomovou práci a složil potřebné zkoušky, se účastnil informativního školení, díky kterému se ihned následující den vrhnul do pracovního procesu. I přes to, že pro něj, ze dne na den, přestalo být léto očekávanými dvěma měsíci prázdnin, jeden velký výlet si ještě dopřál a to rok a čtvrt v Anglii, kam se rozhodl odjet po zářijové nehodě na kole. Vzhledem k povaze úrazu nebyl schopen vykonávat práci, kde by jeho hlavním pracovním nástrojem byla především jeho hlava, přicházela v úvahu určitá rehabilitace v podobě manuálního zaměstnání v zahraničí. Vzhledem k tomu, že se při studiu o letních brigádách v podstatě vyučil malířem – natěračem, neměl v Anglii, i jako živnostník, o práci nouzi. Po svém návratu v roce 2009 se v první řadě začal opět věnovat účetnictví, které měl zažité již z dob studia, kdy si takto na částečný úvazek přivydělával. V několika letech si postupně prošel spoluprací s různými účetními, daňovými a auditorskými společnostmi, kdy se věnoval více a více náročnějším případům v oblasti firemních
financí. V létě 2015 se mu pak naskytla příležitost své nabyté zkušenosti uplatnit ve výrobní firmě na pozici finančního manažera, kde působí dodnes.

Další zprávy z této kategorie