rozhovor

Dnes odpovídá...
Dagmar Šefčíková

Abolventka VŠE v Praze. Od r. 1986 pracuje v chemičce Synthesia, a. s. (dříve VCHZ Synthesia Pardubice – Semtín). Pracovala jako plánovačka, kalkulantka, rozpočtářka, účetní metodička, vedoucí projektových týmů v oblasti  IT systémů a jako finanční ředitelka. V současné době působí na pozici vedoucí odboru Controlling a Účetnictví. Od r. 2002 zastává různé funkce ve statutárních orgánech kapitálově propojených společnostech. 

Dagmar Šefčíková

 CAFIN se zajímá

Česká asociace pro finanční řízení si jako jeden ze svých cílů klade pomoc při rozvoji finanční profese.  Zajímají nás, jaké jsou aktuální trendy na různých pozicích v rámci finančního oddělení.

 Přinášíme jeden ze série rozhovorů, která Vám zmapuje současný stav.

 

 Jaký typ činnosti tvoří největší část Vaší práce? Jaké jsou opakující se činnosti?

Moje pozice vedoucí controllingu ve firmě o 1 600 zaměstnancích a se značně různorodým výrobkovým portfoliem je především o komunikaci s lidmi. Pracovní činnost se skládá z organizace činností spojených s controllingem - plánováním, prognózováním a reportováním výsledků. Vše znamená, že je nutno správně analyzovat skutečně dosahované výsledky a na základě těchto analýz odhadovat trendy budoucího vývoje a především se zabývat tím, jak negativní trendy korigovat - tj. navrhovat opatření k nápravě. Pochopitelně to znamená o těchto věcech diskutovat s kolegy zodpovědnými za obchod (prodej, nákup), za výrobu a servisní činnosti. Všechny tyto činnosti se opakují, některé s týdenní, některé s měsíční a některé s delší periodou. Rozhodně asi nejvíce času strávím kvalitní přípravou - tj. přípravou reportů a jejich analýzou. Součástí této činnosti je i příprava různých prezentací, protože správná a srozumitelná prezentace je základem pro dialog, kterému rozumí i lidé, kteří jsou odborníky v jiných profesích (tedy z mého pohledu neekonomové). Aktuálně věnuji značné procento svého času propočtům různých investičních projektů.

 

 Co považujete za svůj největší úspěch v rámci své současné pozice?

Vytvoření konceptu reportingu a zásad a struktury plánování a rozpočtování - po několika letech ve firmě, je myslím v podobě, která je akceptovatelná pro různé řídící úrovně a příliš "neobtěžuje" zbytečnou pracností.

 

S kým nejčastěji v rámci své práce komunikujete?

S obchodníky, nákupčími, vedoucími výrobních oddělení, lidmi zodpovědnými za údržbu a ekologii. Dále pochopitelně s účetními, rozpočtáři a kalkulanty. Z hlediska hierarchické struktury to jsou vedoucí na všech řídích úrovních, a to včetně TOP managementu a generálního ředitele.

 

Co je pro výkon Vaší pozice podle Vás nejdůležitější?

Odborná znalost, jakási univerzálnost znalost - to je "od všeho trochu“ - právo a legislativa, protože jsme chemička, tak trocha chemie a ekologické zákony. Nezbytným předpokladem je však schopnost naslouchat druhým a komunikativnost - zde však je taktéž důležité stát si za svým názorem a umět říkat i nepříjemné věci.

 

Jaké máte pracovní priority na nejbližší období, co byste chtěli zlepšit?

Cílů mám několik, liší se podle časového horizontu, na který si je stanovuji. Pokud se zmíním o cíli na cca 2-3 roky, tak tím je úspěšná implementace manažerského informačního systému, ve kterém bude vše fungovat "na jedno tlačítko" a kde budou koncentrovány informace, které manažeři na různých stupních řízení potřebují, vše jednoduchou a srozumitelnou formou. Zatím jsme na počátku cesty, ale na tuto práci se těším a myslím, že nás může posunout dále. Tímto zároveň odpovídám i na druhou část otázky - chtěla bych zlepšit kvalitu a zejména dostupnost manažerských informací pro každého manažera naší firmy. Nyní totiž všechny potřebné informace máme, ale jsou pro některé manažery hůře dostupné - máme je v různých systémech, takže nejefektivnější cesta distribuce těchto informací je prostřednictvím reportingu nejčastěji v Excelu nebo ve formě papírových dokumentů. To však není podoba, která je odpovídající dnešní době a technice. Všechny moje cíle pro všechny časové horizonty však mají jedno společné - stanovuji si je tak, aby pomohly k úspěšnému rozvoji a dobrým výsledkům naší firmy.

 

Děkujeme za rozhovor.

Další zprávy z této kategorie