rozhovor

Dnes odpovídá...
Alena Rozsypalová

Po začátku pracovní kariéry v auditu se Alena zaměřila na energetiku a ta ji provází dodnes. Po mnoha letech strávených na pozici vedoucí controllingu, ať již v lokální pobočce, nebo pro několik zemí, je nyní CFO se zodpovědností za několik zemí. Jak sama říká, je fandou digitalizace financí.

V roce 2005 jste nastoupila do Jihomoravské plynárenské. Napadlo Vás v té době, že je to obor, u kterého zůstanete? Byl to Váš „vysněný obor“?

Upřímně, nenapadlo. Do Jihomoravské plynárenské jsem nastoupila z KPMG, kde jsem pracovala na auditu účetních závěrek, což mi dalo velmi dobrý základ pro pochopení firemních financí. Když jsem dostala nabídku pracovat pro Jihomoravskou plynárenskou (JMP) jako vedoucí finančního útvaru, byla to pro mne zajímavá výzva, jak v oblasti financí pokračovat na straně byznysu a rozšířit si záběr kromě účetnictví a daní i na controlling, financování. A právě oblast controllingu mne zaujala nejvíc díky analytické práci a propojení čísel s byznysem. Proto jsem neváhala, když jsem dostala nabídku pracovat jako vedoucí controllingu české RWE/innogy skupiny.

A ještě k oboru plynárenství a energetiky vůbec. V době, kdy jsem nastoupila do JMP, procházelo plynárenství obdobím transformace, díky čemuž jsem se mohla účastnit na projektech unbundlingu distribuce a obchodu a následně celkové transformace naší české skupiny, která obsahovala nejen vyčlenění a centralizaci služeb a podpůrných aktivit do servisních společností, ale i konsolidaci a sloučení distribučních a obchodních aktivit skupiny do jedné obchodní a jedné distribuční společnosti. Toto období bylo plné změn, ovšem zároveň i velmi zajímavé a aktivní pro controlling.

Nyní působíte dva roky na pozici CFO. Máte na starosti několik zemí. Musíte v každé z nich postupovat jinak? Jací jsou Vaši zahraniční kolegové? Nezačal Vám ryzí controlling chybět?

Ano je to tak, už téměř dva roky působím jako CFO v innogy South East Europe. Region zahrnuje Slovensko, Chorvatsko, Slovinsko. Přístup k řízení financí je opravdu jiný v každém regionu. Naše Slovenská Skupina VSE Holding je dlouhodobě zavedená stabilní energetická společnost. Naším hlavním úkolem je podpora při zvyšování efektivity našeho komoditního byznysu, ale také podpora byznysu při rozvoji nových nekomoditních produktů a služeb.

Chorvatsko a Slovinsko jsou regiony, kde jsme naše aktivity začali před pár lety a společnosti byly doposud ve fázi tzv. start-up. Od začátku jsem se v tomto regionu zaměřila na nastavení správného finančního řízení a samozřejmě součástí bylo i vytvoření controllingového týmu. Práce v zahraničí je pro mne velmi zajímavá, ale díky dlouholeté práci pro nadnárodní společnost to pro mne není až taková změna. V kontaktu s kolegy ze zahraničí jsem od začátku práce pro RWE/innogy skupinu. Navíc naše společnost podporuje mezinárodní spolupráci a týmy. Samozřejmě vnímám různé kulturní odlišnosti a specifika, ale součástí naší firemní kultury je učit se je vnímat, respektovat a naučit se s nimi pracovat. K Vaší otázce, zda mi nechybí ryzí controlling… s kolegy z controllingu jsem v kontaktu denně, zejména s výstupy jejich práce, proto můžu říct, že nechybí.

Jedním z úspěšných projektů, na kterém jste se osobně podílela, byla optimalizace controllingových procesů. V čem projekt spočíval?

Dá se říct, že v průběhu své controllingové kariéry jsem se snažila o neustálé zlepšování controllingových procesů a „služby“, kterou dodáváme manažerům. Aktivit, na kterých jsme pracovali, bylo víc. Jednak optimalizace plánovacího procesu ve společnosti, kde šlo zejména o zjednodušení a zkrácení forecastovacích a plánovacích aktivit v české skupině, včetně implementace automatizovaného řešení (nástroj BPC). Důležitým tématem bylo i vytvoření Manažerského informačního systému a automatizace reportingu a zejména sestavení a rozvoj týmu, který v sobě kombinoval jak controllingovou, tak IT znalost, která je ještě pořád „nedostatkovou“ a velmi žádanou kombinací. Další téma bylo zavedení role tzv. byznys partner konceptu v controllingu, která měla hlavně uspokojit poptávku po controllingovém expertovi a analytikovi s velmi dobrou znalostí byznysu.

Digitalizace financí je v současné době velké téma. Jakým směrem myslíte, Vy osobně, že se bude dále ubírat?

Je to moje oblíbené téma. Když jsme před pár lety začínali s automatizací reportingu, implementace byla zdlouhavá, reporty ne moc flexibilní a náklady byly poměrně vysoké. Jsem ráda, že v současnosti už existují řešení, která umožňují controllerům tzv. samoobsluhu a vytváření reportů flexibilně dle potřeb společnosti. Navíc díky technologiím umožňujícím zpracování velkého objemu dat z různých zdrojů jsme schopni připravovat nové analýzy pro náš byznys. Myslím, že automatizace umožňuje controllingu přesun od reportingu k analýze, která má pro byznys mnohem větší přidanou hodnotu.
A obecně v naší společnosti jsem v loňském roce spustila aktivitu DAR – digitalizace, automatizace, robotizace. V rámci digitalizace se věnujeme zejména digitálnímu oběhu dokumentů, kde je do budoucna naším cílem mít tzv. paperless office. V oblasti robotizace se věnujeme automatizaci transakčních aktivit za pomoci robotů. Pro tento úkol jsme vytvořili malý tým, kterého úlohou je vytipovat vhodné procesy a naprogramovat roboty, popřípadě předat know-how vybraným pokročilým uživatelům v transakčních útvarech, kteří pak sami mohou jednodušší roboty vytvářet.
Naším cílem je významné zvýšení produktivity u transakčních aktivit, abychom kompenzovali v poslední době sílící tlak na meziroční nárůsty mezd v našem regionu. Téma automatizace je hlavně o automatizaci reportů a zlepšování našeho manažerského informačního systému.

Co pro Vás bylo zatím tou největší pracovní výzvou?

Asi to bude moje aktuální pozice. S CFO rolí jsem převzala nejen několik regionů s různými tématy, ale i nové oblasti odpovědnosti mimo finance, jako například nákup nebo IT. V této oblasti jsme také v loňském roce zahájili projekt, který má z IT vybudovat službu pro byznys na úrovni 21. století. Hlavně z toho důvodu, že i náš energetický byznys je součástí digitálního věku a že chceme využívat moderní technologie ke zlepšení kvality služeb pro naše zákazníky a zvýšení efektivity provozu distribučních sítí. Zabýváme se mnoha tématy, jako například digitalizací komunikace se zákazníky, aplikací internetů věcí v nových produktech pro naše zákazníky, využití „big data“ analytiky pro efektivnější řízení distribuční soustavy a podobně. Proto potřebujeme podpořit know-how a profesionalitu našeho IT a mít správný tým, který dá byznysu potřebnou podporu.

V současné době hodně cestujete. Máte ně- jaká doporučení, jak se dá zvládat pracovní kariéra s rodinným životem?

Vzhledem k tomu, že moje cestování obnáší každotýdenní létání z Prahy do tří destinací, je to opravdu náročné. S rodinou jsem o víkendech, a proto se jim ve volném čase naplno věnuji. Naštěstí mám už 15letou dceru, která je samostatná a moje cestování zvládá dobře. A díky sociálním sítím jsme v týdnu pořád v kontaktu. Obecně doporučení nemám, je na každém, aby si našel svůj systém, který mu vyhovuje. Pro mne je důležité si v práci hlídat priority, minimalizovat čas na cestování a mezi schůzkami si udělat čas na „přemýšlení“.

Na závěr rozhovoru prozraďte našim čtenářům, zda máte nějaké motto, kterým se řídíte, případně vzor, který Vás inspiruje?

Používat zdravý selský rozum.

Děkuji za rozhovor

Olga Cechlová 

CAFIN

 

 

 

Další zprávy z této kategorie