rozhovor

Dnes odpovídá...
Tomáš Hájek (Unify s. r. o.)

Tomáš Hájek je po celou svou profesní kariéru věrný koncernu Siemens AG. Co mu 16 let praxe v této firmě přineslo? Jaké jsou jeho zkušenosti a co dnes může předávat kolegům z oblasti controllingu a financí?

Tomáš Hájek (Unify s. r. o.)

Jak jsem již naznačila v úvodu, Vaše cesta z Vysoké školy ekonomické vedla přímo do koncernu Siemens  AG, v rámci kterého působíte dodnes. Můžete krátce zavzpomínat na své začátky?

 

Na svoje začátky u společnosti Siemens mám jen ty nejlepší vzpomínky. Říká se, že na svoji první lásku nikdy nezapomenete, a já se domnívám, že stejné je to i v případě prvního zaměstnání. Nastupoval jsem v době, kdy u nás startovala IT revoluce, tedy v době prvních mobilních telefonů, otevírání konkurence v telekomunikacích, rozmachu internetu, přechodu z analogových telefonních systémů na digitální a celé řady dalších úžasných věcí. Společnost Siemens se aktivně, a nutno dodat i velmi úspěšně, na těchto aktivitách podílela. Nesmím samozřejmě zapomenout na skutečnost, že hned na začátku jsem měl velké štěstí na fantastické kolegy, kteří naprosto zásadním způsobem ovlivnili moji budoucí pracovní kariéru u společnosti Siemens.

 

Asi bychom měli na začátku rozhovoru uvést, že Váš zaměstnavatel, společnost Siemens Enterprise Communications změnila, v říjnu loňského roku svůj název na Unify s. r. o. Proč k této změně došlo? Stojí za ní nová strategie společnosti?

 

K přejmenování společnosti došlo celosvětově rozhodnutím našeho globálního vlastníka v souvislosti s novou vizí a strategií firmy. Cílem společnosti Unify je měnit způsob, jakým firmy komunikují a spolupracují, pomoci jim strávit méně času organizací práce a více času prací samotnou. Majetková struktura a náš vztah s oběma hlavními akcionáři (tj. Siemens AG a The Gores Group) se nemění.

 

Nyní se vraťme k Vaší cestě napříč koncernem. Tři roky po nástupu do Siemensu jste absolvoval odbornou stáž v oddělení controllingu v Siemens Communications Ltd. ve Velké Británii. Co Vám tato zkušenost přinesla?

 

Jednou z velkých výhod globálních firem je možnost pracovat pro stejného zaměstnavatele, ale v různých zemích světa. I já jsem tedy tuto možnost využil a strávil zhruba čtyři měsíce na pracovní stáži ve Velké Británii. Tato pracovní zkušenost mi přinesla v zásadě tyto tři klíčové benefity. V prvé řadě je to zcela logicky zdokonalení se v angličtině. Dále mi bylo umožněno se detailně seznámit s tím, jak funguje „stejná“ firma v jiné zemi. Za naprosto zásadní však považuji uvědomění si, že celkové fungování, organizace práce, pracovní nasazení, schopnosti pracovníků a produktivita práce v české pobočce globálního koncernu jsou naprosto srovnatelné, ne-li dokonce v některých parametrech vyšší, než v sesterských organizacích v zahraničí.

 

Vaše další zahraniční zkušenost je z Německa. Lze nějak porovnat způsoby práce v těchto dvou zemích?

 

V naší centrále v Mnichově jsem strávil jeden rok a měl jsem tedy možnost se poměrně detailně seznámit s fungováním takto velké organizace. Vzhledem k velikosti naší centrály jsou rozdíly vůči lokální společnosti obrovské. Hlavní rozdíl je v organizaci práce a fungování dle psaných pravidel a směrnic bez výjimek.

 

Nejste první, od koho slyším tuto zkušenost, že pracovníci německých firem, potřebují přesné zadání, či jednoznačně podložené řešení. Nemyslíte, že je to spíše národní mentalitou než velikostí společnosti?

 

Samozřejmě trochu zjednodušuji, ale je pravdou, že my Češi máme obecně větší sklon k improvizaci. Tam, kde si český pracovník vystačí s ústním pokynem a vrozeným talentem pro improvizaci, potřebuje německý kolega přesné zadání a směrnici. Výjimky se nepřipouštějí.

 

V současné době zastáváte pozici finančního ředitele v České republice a na Slovensku. Jaké jsou rozdíly mezi těmito trhy?

 

Z hlediska obecných trendů kopírují středoevropské trhy IT s určitým zpožděním trhy západní s tím, že v regionálním kontextu patří ČR obecně k premiantům z pohledu přijímání nových přístupů a technologií. Postupně se zde projevuje přechod k tzv. třetí platformě, založené na mobilních systémech, cloudových technologiích, analýze tzv. velkých dat a využívání sociálních sítí spotřebitelskou i podnikovou sférou. K největším odběratelům IT služeb v ČR tradičně patří finanční služby a veřejná správa, která se na celkové poptávce podílí přibližně jednou pětinou. Pro slovenský trh IT služeb je významná poptávka generovaná veřejnými zakázkami, jež vycházejí z Operačního programu Informatizace společnosti. Vládní a unijní výdaje generují zhruba třetinu obratu segmentu. Další pozice patří také finančnímu sektoru a telekomunikacím.

 

Na webových stránkách společnosti Unify se objevuje několik stěžejních hesel. Jedno z nich je: „Je na čase změnit proces konverzace.“ To zní zajímavě... Co konkrétního bychom si za tím měli představit?

 

V businessu jde vždy o vztahy. A vztahy začínají konverzací. Představujeme novou vizi komunikace, která mění způsob, jakým dnešní pracovník odkudkoli jedná, komunikuje a spolupracuje. Naše řešení sjednocují různé komunikační systémy, rozhraní, zařízení a aplikace do jedné snadno ovladatelné platformy, která umožňuje týmům rychlou a efektivní komunikaci. Výsledkem je změna způsobu komunikace a práce ve firmě, která zlepšuje týmovou spolupráci a výrazně zvyšuje firemní výkon.

 

Co považujete z Vašeho pohledu a Vašich zkušeností za podstatné a zásadní v oblasti podnikových komunikací?

 

Jednoduchost a intuitivnost. Odborník na finance, až na výjimky, nerozumí tomu, jak IT funguje uvnitř. Důležitý je pro mne rychlý, přehledný a jednoznačný přístup ke službě či funkci, kterou právě potřebuji použít pro komunikaci s kolegy – telekonferenci, volbu čísla z adresáře, sdílení dokumentů přes internet. Z širšího pohledu očekávám od IT spolehlivost („prostě to funguje odkudkoliv i o půlnoci“), důvěrnost (systém nelze snadno nabořit a citlivá finanční data zcizit). Ať již dokumenty na počítačích nebo obsah rozhovoru, mailovou zprávu. Jsem rád, že pracuji ve společnosti, která takové produkty a řešení nabízí.

 

Své zkušenosti z controllingu a finančního řízení předáváte dále jako lektor odborných seminářů společnosti Controller Institut. Od roku 2014 jste se navíc stal členem lektorského týmu prestižního vzdělávacího cyklu Diplomovaný controller, v jehož rámci vystoupíte na semináři Finanční controlling. Na co se mohou jeho účastníci těšit?

 

Seminář se snažím připravit tak, abych účastníkům zprostředkoval pohled na finanční controlling z praxe. Tedy žádné velké teorie, žádné složité vzorečky a definice, ale hlavně ukazát to, co funguje, ale i to, co u nás nezafungovalo, co je důležité a jak by se to dalo využít ve firmách jednotlivých účastníků. Seminář se snažím koncipovat interaktivně tak, aby i účastníci měli velký prostor pro dotazy a prezentaci vlastních názorů. Přál bych si, aby si účastníci ze semináře odnášeli řadu podnětů, jak obohatit vlastní práci a třeba i částečně změnit fungování finančního controllingu u nich ve firmě.

 

Jak by měl podle Vás vypadat ideální controller? Máte recept na to, jak se jím stát?

 

Po odborné stránce by měl ideální controller unikátně kombinovat znalosti finančního účetnictví a podnikové ekonomiky. Po osobnostní stránce je to přesnost, spolehlivost, schopnost analýzy a prezentace. A jak se jím stát? Asi nejlépe začít na juniorských pozicích v ekonomickém oddělení, kde se budoucí finanční controller detailně seznámí s tím, jak věci fungují, jaké jsou vzájemné vazby, co a jak ovlivňuje finální hospodářský výsledek. Nezbytné je také pochopení fungování a struktury firmy jako funkčního celku.

Děkuji za milý rohovor.

Olga Cechlová, členka řídícího výboru CAFIN

Další zprávy z této kategorie