článek

Co dělat, když to skřípe?

V dnešním článku bychom rádi navázali na on-line vysílání FITCO, kterého jsme měli možnost se zúčastnit v prosinci loňského roku. Mile nás překvapil zájem posluchačů a množství dotazů. Právě téma „Co dělat, když to skřípe?“ se ukázalo jako velice aktuální, ať už se projevuje ve firmě, v týmu, mezi dvěma lidmi nebo s konkrétním jedincem.

Obecné odpovědi a doporučení vám zcela nepochybně dá myšlenková mapa, se kterou se tady nyní můžete seznámit nebo ji mít někde po ruce abyste ji mohli použít vždy, když se problém objeví. Současně bychom zde rádi odpověděli na konkrétní dotazy, se kterými jsme se ve vysílání setkali a nebyl již prostor na ně reagovat.

Co dělat, když …:

… mužský kolektiv manažerů nebere střední management (ženy) vážně?

Jedná se o poměrně častý typ poněkud zaostalé firemní kultury, kde převládají archaické názory, že muži jsou schopnějšími manažery než ženy. Pokud nejvyšší manažeři nejsou sami schopni prozření směrem k uznání nepochybného potenciálu v ženském způsobu vedení lidí, komunikace a řešení problémů, nezbývá než přistoupit na jejich způsob myšlení. Muži chtějí jasné informace a ideálně žádné problémy. Bojí se emocionálních projevů a rozhodování na základě pocitů a intuice. Dejte jim jasné argumenty, varianty možných řešení a návrh, kterou z nich doporučujete a proč. Pokud ve vás uvidí silného partnera, budou vás brát vážně. A jak se říká: „Ryba smrdí od hlavy“. Je třeba na změně přístupu a firemní kultury pracovat v týmu top manažerů a být vzory pro nižší stupně vedení.


 

… komunikace vázne z důvodu přehlcení celého týmu včetně vedení a nezbývá na ni čas?

Kvalitní komunikace je základem dobrého fungování firmy i jednotlivých oddělení a týmů. Proto by měla být v hledáčku každého manažera jako jedna z nejvyšších priorit. Při nutnosti zvládat nadměrné množství práce a řešení problémů, které při tom vznikají, se na ni však snadno zapomíná. Je nezbytné důrazně přetnout začarovaný kruh „nekomunikace“, na chvíli se zastavit, dát hlavy dohromady a pojmenovat příčiny současného stavu. Na základě této diagnózy pak začít systém postupně uzdravovat. Pokud se tento čas neuděláme, budeme stále běhat dokola a řešit ty samé problémy, dokud systém nezkolabuje. Projeví to obvykle tak, že nás ti nejschopnější začnou opouštět a odcházet ke konkurenci nebo lidé začnou marodit. Doporučujeme se mj. podívat na systém porad, rozhovorů 1:1, manažerské schopnosti vedoucích, atmosféru ve firmě…

… největší odpor kladou pracovníci z jiných oddělení, když jim chci změnit postup práce?

Tito lidé si často neuvědomují, že nejsou pouze součástí „svého“ oddělení, ale také vykonavateli dalších firemních, v tomto případě controllingových, procesů či aktivit. Myšlení pouze v rámci uzavřené krabice vlastního útvaru je třeba postupně měnit v myšlení procesní. Obvykle to jde ztuha, ale jde to. Klíčem k úspěchu jsou vedoucí navazujících oddělení, kteří musí být dobře domluveni, jak budou zaměstnanci jejich oddělení spolupracovat. Nelze podcenit ještě další přirozenou lidskou vlastnost, a tou je rezistence vůči změně. Obecně změny nemáme rádi, berou nám jistotu našich zajetých kolejí, a proto jsme k nim nedůvěřiví. O to hůře to prožíváme, když si na nás změny „vymýšlí“ někdo z jiného oddělení, koho ani pořádně neznáme. Rezistenci ke změně je ale možné překonat tím, že změny předem dobře vysvětlíme, upozorníme na jejich nezbytnost a důsledky, které by přineslo setrvání ve stávajícím způsobu práce. Pokud se nám navíc daří udržovat se spolupracujícími týmy a jejich členy dobré vztahy, máme vyhráno. Právě vyladění vztahů, spolupráce a komunikace mezi týmy bylo v roce 2022 jednoznačně nejčastější zadání pro firemní výjezdy, workshopy a teambuildingy. Taková je naše zkušenost.

… když máme v týmu kolegy, kteří jsou tam dlouho, jsou otráveni tím, co dělají, ale nechtějí tu práci měnit?

Tomu říkáme manažerská výzva! Zkušení lidé, kteří ztratili motivaci k práci, jsou rozbuškami, které tikají jako časované nálože a postupně začínají negativně ovlivňovat práci pilířů v týmu. To je velmi nežádoucí a nebezpečné. V tuto chvíli by se měla rozblikat červená kontrolka v první řadě jejich šéfovi, jenž by měl neodkladně vyrazit do akce. Je třeba zjistit, co je příčinou ztráty motivace rozbušek a společně s nimi hledat řešení. Často jsou v tom nevinně a dostali se do této situace, protože s nimi dlouho nikdo nemluvil a nezajímal se o jejich potřeby. Někdy pomůže změna pracovní pozice nebo pracovní náplně, jindy zapojení do zajímavého projektu nebo jiná výzva. V každém případě je potřeba jednat, a to zejména s ohledem na ostatní členy v týmu.

Autoři Jana Matějíčková a Martin Šilar působí jako HR konzultanti a koučové v poradenské a vzdělávací společnosti NTI – consulting, s.r.o. (www.nti.cz).

 

Další zprávy z této kategorie