studie

Digitální pomocníci nejen pro controllery I

Milí čtenáři, tato příloha vám pomůže se zorientovat ve světě digitální produktivity v roce 2021, zejména pak pro práci na cestách. 

Je mi ctí, že mi Česká asociace pro finanční řízení svěřila přípravu této přílohy. Jako lektor a konzultant učím lidi ve firmách vést inovační projekty, chytře používat technologie a pomáhám jim tak uspět v digitální době. Na následujících stránkách shrnuji to nejdůležitější, co pomáhá mně i mým klientům být produktivní a držet krok v dnešním světě. Tato příloha neobsahuje žádnou reklamu ani partnerství, vše, co vám doporučuji, vychází z mé praxe.

Jiří Benedikt
Inovátor, lektor
Design thinking, Lean Six
Sigma, Digi dovednosti
www.jiribenedikt.com

Budoucnost týmové produktivity

Tradiční kancelářské programy mají kořeny desítky let hluboko.V dnešní digitální a propojené době jim ale dochází dech. Aby nám mohly dál pomáhat, budou muset projít obrovskou proměnou. Už nyní se můžeme podívat do budoucnosti. Ukážu vám dvě moderní aplikace, které již nyní udávají směr.

Kancelářské balíky vznikly jako repliky světa před počítači. Máme na svém PC virtuální psací stroj (Word), virtuální účetní tabulky (Excel) a virtuální projektor diapozitivů (PowerPoint). Je to výbava do světa, kde se hlavně tisklo, posílaly tabulky a ukazovaly slajdy.

Dnešní doba ale vyžaduje nástroje, který nám umožní rychle a efektivně spolupracovat, diskutovat, hodnotit a revidovat dokumenty, i když nejsme spolu v jedné kanceláři. Potřebujeme nástroje, které jsou agilní a které se rychle přizpůsobí změnám a přetvoří se k tomu, k čemu je potřebujeme. Microsoftu se poměrně daří tímto směrem jít díky Microsoft 365 (dříve Office 365) a Microsoft Teams. Jiné firmy, včetně velkých korporací, vsadily na konkurenční Google Workspace, což je Gmail a Google disk pro firmy. Microsoft je známý tím, že do svého balíku pomalu a jistě integruje inovace, ke kterým ale často prokopaly cestu menší technologické startupy. Dnes bych vám chtěl představit dvě takové firmy, které se svými produkty představují technologickou špičku a směr, kterým se budou nástroje pro kancelářskou produktivitu ubírat v následujících pěti letech.

Airtable

Excel je skvělý a univerzální nástroj. Pokud v něm ale vedete nějakou firemní evidenci, brzo narazíte na jeho limity. Hodně středně velkých společností tak žije ve vakuu, kdy ještě nejsou dost velké na robustní podnikový ERP systém typu SAP, ale udržet data v Excelu se jim daří jen horko těžko. Často potřebují
evidovat například objednávky. K tomu je potřeba mít někde seznam zákazníků s údaji o nich, seznam
produktů a zaměstnanců. A to všechno musí zůstat propojené a aktuální.

Fantastický nástroj přesně pro tyto příklady je nástroj Airtable. Není to klon Excelu, ale spíše relační databáze typu Microsoft Access, která ale běží v cloudu.

Jeho hlavní výhoda pro malé a střední firmy je v tom, že je velmi jednoduché Airtable nastavit: technicky zdatný člověk v něm za půl dne „nakliká“ systém evidence objednávek, zákazníků, produktů, zaměstnanců, obchodních případů, tabulky propojí a jednoduše udělí práva, kdo které tabulky a reporty může upravovat nebo číst.

Airtable se velmi jednoduše používá na počítači i na mobilu. Máte s ním jistotu, že data jsou vždy aktuální, navíc vidíte, kdo co historicky upravoval. Můžete také snadno sdílet třeba katalog produktů nebo Airtable jednoduše propojit s jinými systémy ve firmě.

Notion

Je vycházející hvězda Silicon Valley. Je to nástroj, který pro sebe vytvořily týmy technologických startupů nezatížené minulostí a zvyky v používání tradičních aplikací.

Tento nástroj na vás může působit nezvykle a možná si hned nebudete umět představit pracovat způsobem, kterým funguje. Já však věřím, že Notion představuje pohled, jak bude vypadat například Microsoft SharePoint za 3–5 let.

Notion rozbíjí letitý koncept, že máte jeden program na dokumenty, druhý na tabulky a třetí na prezentace. Když si Notion se svým týmem založíte, dostanete k dispozici prázdný prostor, kde si můžete vybudovat systém stránek, které mohou obsahovat texty, obrázky, úkoly, ale i databázové tabulky podobné výše zmíněnému Airtable pro evidenci všeho možného. Je to takový firemní intranet nové generace, kde si můžete „naklikat“ systém stránek tak, jak potřebujete, v libovolně hluboké struktuře a s propojenými tabulkami. Poté nastavíte práva členům týmů a můžete vesele spolupracovat, komentovat, tvořit a evidovat v reálném čase. I zde je vše v cloudu, vždy aktuální a snadno dostupné odkudkoli na mobilu.

Notion má výhodu, že pro osobní použití je bez omezení zdarma, můžete ho tak využít také jako váš osobní prostor pro organizaci vašeho života.

Co na to Microsoft?

Microsoft v balíku 365 už začíná dohánět některé výhody Airtable. V Excelu 365 může jeden dokument upravovat více uživatelů najednou a sleduje se historie změn. Pro databáze pak vzniká nový nástroj Microsoft Lists. V době psaní je sice již k dispozici většině firem používající Microsoft 365, nicméně jeho funkcionalita je zatím v plenkách. Věřím ale, že v řádu měsíců bude tento nástroj nabývat na robustnosti, a je možné, že se z něj stane zásadní nástroj pro evidování a správu firemních dat.

Jaký nástroj zvolit?

Sázkou na Microsoft 365 neuděláte chybu. Tento systém má výhodu v tom, že vychází ze zažitých nástrojů, takže si na něj lidé snáze zvyknou. Již nyní při plném využití nabízí skvělé možnosti online spolupráce a nové funkce přibývají každý měsíc. Nevýhodou je jeho složitost na zavedení, používání a některé věci v něm se dělají trochu krkolomně. Pořád je to tradiční systém, nicméně stále častěji jsem překvapen novými aplikacemi v tomto ekosystému, které fungují stále elegantněji.

Pokud jste startup nebo malý tým, který se nebojí pracovat jinak a chce být na špičce a nevadí vám například absence české lokalizace, vyzkoušejte nástroje Airtable či Notion. Zejména v kombinaci s Google Workspace mohou skutečně nakopnout vaši produktivitu.

TIP: Android nebo iOS?

Prakticky všechny aplikace a nástroje zmiňované v této příloze mají své aplikace na obou běžných operačních systémech pro mobilní telefony. Můžete tak v klidu používat telefon jakékoli značky, kterou máte rádi.

V příštím newsletteru CAFINu projdeme část "Osobní kontakt je nenahraditelný a Mysl jako klidná voda".

Další zprávy z této kategorie

  • IFRS standardy v českých firmáchPracovní skupina IFRS platforma přináší výsledky svého výzkumu. Pod záštitou České asociace pro finanční řízení (CAFIN) vznikl unikátní projekt, jeho...
  • Zaostřeno na... Finanční manažerAnalýza finančních pozic byla realizovaná mezi příznivci České asociace pro finanční řízení v rámci portálu Linked In.  Data byla zpracována s ohledem...
  • Zaostřeno na... Finanční ředitel Analýza finančních pozic byla realizovaná mezi příznivci České asociace pro finanční řízení v rámci portálu Linked In.  Data byla zpracována s ohledem...
  • Zaostřeno na... controlleraAnalýza finančních pozic byla realizovaná mezi příznivci České asociace pro finanční řízení v rámci portálu Linked In.  Data byla zpracována s ohledem...
  • Zaostřeno na... vedoucí controllinguAnalýza finančních pozic byla realizovaná mezi příznivci České asociace pro finanční řízení v rámci portálu Linked In.  Data byla zpracována s ohledem...