studie

Budoucnost patří elektronickým stravenkám

Z průzkumu agentury Ipsos, který si nechala zpracovat společnost Sodexo Benefity, vyplývá, že až třetina zaměstnanců není spokojená se svými pracovními benefity. Stravenky jsou ale v dnešní době natolik mezi zaměstnanci oblíbené, že je někteří již považují za samozřejmost. Dostává je 45 % všech zaměstnanců.

________________________________________________________________________________

„Částka nejvýhodnějšího příspěvku na stravování se každý rok zvyšuje společně s rostoucí cenou stravování. Podle aktuálních dat Sodexo Benefity se díky navýšení nejvýhodnější stravenka přiblížila k reálným cenám obědů.“

________________________________________________________________________________

 

Tento benefit je daňově výhodný nejen pro zaměstnance, ale také pro zaměstnavatele. Od ledna 2018 má nejvýhodnější hodnota stravenky 118 Kč. Maximální daňově uznatelný příspěvek na stravování zaměstnanců se počítá jako 70 procent z hodnoty stravného na pracovních cestách, která pro rok 2018 činí 65 Kč. Zákon o dani z příjmů pak umožňuje zaměstnavatelům uhradit maximálně 55 procent z ceny stravenky. Zbývajících 45 procent doplácí sám zaměstnanec nebo jsou pro zaměstnavatele nedaňovým nákladem.

Díky daňovému zvýhodnění jsou stravenky pro zaměstnance i zaměstnavatele o polovinu výhodnější než stejný vklad přímo do mzdy. Částka nejvýhodnějšího příspěvku na stravování se každý rok zvyšuje společně s rostoucí cenou stravování. Podle aktuálních dat Sodexo Benefity se díky navýšení nejvýhodnější stravenka přiblížila k reálným cenám obědů. Tradičně nejdražší obědy v České republice jsou v Praze a ve Středočeském kraji, zde stojí v průměru 112 Kč. Víc než stokorunu zaplatí strávníci za oběd také v jihomoravském kraji, a to 102 Kč. Jinde se vejdou do stovky, ale jen o pár korun. Pouze v Ústeckém kraji zaplatí méně než 90 Kč. Ovšem i tam, stejně jako v jiných regionech, během minulého roku průměrná cena o několik korun vzrostla. Na rostoucí ceny obědů zaměstnavatelé reagují tím, že svým lidem průběžně poskytují vyšší hodnoty stravenek.

Podle dat společnosti Sodexo Benefity zaměstnavatelé dávají stravenky v průměru v hodnotě 100 Kč. Velkým trendem v posledním roce je přechod z papírových stravenek na elektronické karty. Ty skýtají celou řadu výhod jak pro zaměstnavatele, tak pro zaměstnance. V první řadě odpadá celá logistika a distribuce papírových stravenek. Personalista nebo zodpovědný pracovník nechá jednoduše nahrát požadovaný kredit na karty jednotlivých zaměstnanců a více se o tento benefit nemusí starat.

 

________________________________________________________________________________

„Velkým trendem v posledním roce je přechod z papírových stravenek na elektronické karty. Ty skýtají celou řadu výhod jak pro zaměstnavatele, tak pro zaměstnance. V první řadě odpadá celá logistika a distribuce papírových stravenek.“

________________________________________________________________________________

 

Zaměstnanci zase mohou čerpat jakoukoli částku s přesností na koruny a platit v partnerských gastro zařízeních stejně jako standardní platební kartou. Nemusí tedy řešit výši útraty (do denního limitu 500 korun) nebo kolik na stravenku vrací. V případě ztráty karty zaměstnanec o své stravné nepřijde,karta je zdarma zablokována a je vystavena nová se stejným kreditem. Vše je jednoduché a zůstatek kreditů nebo přehled transakcí si každý může snadno zjistit v Sodexo Osobním účtu ve webovém rozhraní nebo v mobilní aplikaci, která je k dispozici pro Android i iOS. U toho ale určitě digitalizace stravenek nekončí, protože na podzim minulého roku uvedla společnost Sodexo Benefity jako první na trh platební aplikaci pro mobilní telefony. Ta je určena pro mobilní telefony s operačním systémem Android a technologií NFC. Zaměstnanci tak mohou vyrazit na oběd bez peněženky a zaplatit svým mobilním telefonem.

 

 

 

Ing. Štěpán Tůma

___________________________________________________________________________

Štěpán Tůma je marketingovým ředitelem společnosti Sodexo Benefity, kde je jeho hlavním úkolem řízení portfolia a digitální transformace produktů, zejména pak elektronické stravenky Gastro Pass CARD. Do Sodexo přišel ze společnosti Vodafone, kde působil jako marketingový ředitel pro firemní zákazníky. Dříve pracoval ve společnostech RWE a T-Mobile. V oblasti marketingu, zaměřeného zejména na firemní zákazníky, se pohybuje více než 15 let. Zároveň působí jako lektor na Vysoké škole ekonomie a managementu v Praze.

Další zprávy z této kategorie

  • IFRS standardy v českých firmáchPracovní skupina IFRS platforma přináší výsledky svého výzkumu. Pod záštitou České asociace pro finanční řízení (CAFIN) vznikl unikátní projekt, jeho...
  • Zaostřeno na... Finanční manažerAnalýza finančních pozic byla realizovaná mezi příznivci České asociace pro finanční řízení v rámci portálu Linked In.  Data byla zpracována s ohledem...
  • Zaostřeno na... Finanční ředitel Analýza finančních pozic byla realizovaná mezi příznivci České asociace pro finanční řízení v rámci portálu Linked In.  Data byla zpracována s ohledem...
  • Zaostřeno na... controlleraAnalýza finančních pozic byla realizovaná mezi příznivci České asociace pro finanční řízení v rámci portálu Linked In.  Data byla zpracována s ohledem...
  • Zaostřeno na... vedoucí controllinguAnalýza finančních pozic byla realizovaná mezi příznivci České asociace pro finanční řízení v rámci portálu Linked In.  Data byla zpracována s ohledem...