rozhovor

Dnes odpovídá...
Jaroslav Lehoučka

Dalším členem, kterého jsme v tomto čísle vyzpovídali je CFO společnosti STRV s. r. o., Jaroslav Lehoučka. Po dokončení britské Cranfield University sbíral pracovní zkušenosti u nadnárodních společností Oracle a T-Mobile. Jak se mu podařily ve firmě nastavit procesy a na co jen nejvíce hrdý? Přečtěte si celý rozhovor.

Jaroslav Lehoučka

Co podle Vás znamená být dobrým finančním ředitelem?


Základem je stoprocentní kontrola nad finančními toky a zajištění dat pro byznys rozhodování. Zvládnutá daňová a účetní problematika je samozřejmostí stejně jako šíření a tlak na efektivní rozhodování  jednotlivých manažerů a vlastně všech zaměstnanců ve firmě.

 

_________________________________________________________________________________

"Studium je teorie, nicméně až především praxe každému ukáže, že nejdůležitější je byznys. Až následně jsou všechny administrativní procesy.“

_________________________________________________________________________________

 

Co jste se z toho, co je důležité pro výkon Vaší profese, nenaučil při studiu, ale osvojil jste si to až praxí?

Studium je teorie, nicméně až především praxe každému ukáže, že nejdůležitější je byznys. Až následně jsou všechny administrativní procesy. Ve škole je toto vyučováno přesně naopak.


Co hodnotíte jako svůj dosavadní největší úspěch? Na co jste nejvíce hrdý?


Pomalu se blížím k dalšímu vrcholu v podobě auditu s pozitivním výrokem. Když vezmu v úvahu, že před třemi lety, kdy jsem se do STRV připojil, nebyl jediný proces, tak to beru jako úspěch. Další dílčí úspěchy je bezproblémový chod účetnictví i daní entit ve Spojených státech, včasné zavedení controllingových mechanismů, hedgování apod. Ono za každým vrcholem na Vás vykoukne další, který je ještě výše. Ale to je přesně to, co člověka baví.

Máte (třeba nejen v rámci své profese) nějaký vzor, osobu, které si vážíte? Proč právě tuto osobu?


Jdu svou vlastní cestou a inspiraci získávám od různých osobností. 

 

Má Vaše profese nějaký vliv také na Váš soukromý život – projevuje se u Vás něco jako profesionální deformace?


Naopak. Péče o osobní finance, kdy mám zmapovaný prakticky každý náklad od 15 let, mě přivedla k financím jako profesi.


Jedním z předmětů zájmu asociace CAFIN je sledování kariérních cest v oblasti financí. Jaká byla Vaše dosavadní kariérní cesta? Jaké momenty zpětně hodnotíte jako klíčové?


Nabrání zkušeností v korporacích a následné rozhodnutí o vystoupení z komfortní zóny a adaptaci do startupu. Mohu jen vřele doporučit, ač to vůbec není snadné.


Co Vás vedlo k tomu připojit se do asociace CAFIN? Jaká máte očekávání?


Setkávání se s lidmi se stejnými zájmy a sharování výzev/problémů a jejich řešení.

 

Na které akce asociace CAFIN nebo Controller Institutu, kterých jste se zúčastnil, rád vzpomínáte a proč?


Zatím jsem se zúčastnil jen plánování v cloudu. Nicméně těším se na další akce.


Kterých plánovaných akcí asociace CAFIN nebo Controller Institutu byste se rád zúčastnil a proč?


Každé akce, kterou budu požadovat za přínosnou. V nejbližší době se chystám na Cashflow.

 

 

Co považujete za největší zátěž pro podniky a podnikatele v této době?


Slýchám, že největšími zátěžemi podniků jsou státní správa a s ní spojená administrativa,daňové zatížení, nedostatek pracovních sil, fluktuace měnových kurzů apod. Jsem přesvědčen, že hlavní zátěží podniků jsou především podniky samy (reprezentované jejich lídry), kteří nedostatečně reagují na aktuální situaci.


Vše se dá vyřešit, ve všem se dá najít příležitost. Je jen potřeba řešit a hledat. 

 

Jak vnímáte nastupující éru Průmyslu 4.0? Projevil se tento fenomén již u vás ve firmě?


Dříve či později stroje nahradí mnoho lidských profesí či je alespoň zásadně pozmění. Poptávka po méně kvalifikovaných profesích jistě klesne a požadavky na zaměstnance se budou diametrálně lišit.

Ve světě financí se jistě brzy zbavíme oblíbeného kopírování obrovských excelů. Mnoho procesů na účtárnách se již nyní automatizuje. Tento trend bude nepochybně pokračovat a doufejme, že se brzy dostane i do dalších částí finančních oddělení. Vše povede ke světu, kde budou podklady pro byznysová rozhodnutí k dispozici okamžitě.


Jaký je Váš nejoblíbenější způsob relaxace?


Zapnutí offline módu v přírodě, ať již na kole či v pohorkách. Badminton zároveň funguje jako skvělý způsob psychického vypnutí, kdy člověk nemůže myslet na nic jiného než badmintonový košík.
Máte nějaké pravidlo, kterým si usnadňujete život? Konkrétní pravidlo nemám, nicméně se snažím
si život nekomplikovat, což ve finále vede k relativnímu usnadnění.

 

Ing. Jaroslav Lehoučka

_______________________________________________________________________________

Je absolventem inženýrského oboru Evropská agrární diplomacie na České zemědělské univerzitě v Praze. Jeho druhou absolvovanou vysokou školou je britská Cranfield University, kde obdržel titul MSc. v oblasti Economics of Natural Resouce and Environmental Management. Mezi nejvýznamnější zaměstnavatele Jaroslava Lehoučky patřily mezinárodní společnosti Oracle a T-Mobile. Do Oracle nastoupil v říjnu 2011 na pozici Premier Support Quote Support Analyst, ve které se podílel na přípravě kontraktů pro region EMEA. Po osmi měsících ve funkci byl povýšen na specialistu oddělení a začal se podílet na utváření procesů a školení. Od října roku 2013 působil Jaroslav Lehoučka rok a půl jako iBMD Release Manager, kde finančně spravoval řadu mezinárodních systémů spadající pod T-IT (Telekom IT) s celkovým počtem zaměstnanců přesahující šedesát. Do STRV Jaroslav nastoupil 1. 4. 2015. Jeho posláním je ve společnosti STRV, která nabízí svoje služby především v USA, pomoci další expanzi na americkém trhu prostřednictvím nastavení a optimalizace finanční a organizační procesů, které jsou
pro další rapidní růst klíčovými.

Další zprávy z této kategorie